حجامت در درمان زردی نوزاد

آنچه در این مقاله میخوانیم

حجامت در درمان زردی نوزاد

حجامت در درمان زردی نوزاد

احتمالا می‌‌دانید که عامل زردی روزهای اول تولد وجود بیلی‌روبین در خون نوزاد است، که باعث زرد یا بیرنگ شدن چشم و صورت و گاها در زمانهایی زردی خیلی بالا این زردی در کل بدن نوزاد انتشار میابد؛ در واقع زردی یک بیماری نیست بلکه علامتی ست که نشان دهنده بالا بودن میزان بیلی‌روبین است، لازم به ذکر است که جای نگرانی نیست چون کودک شما با وجود زردی درد ندارد اما توجه و مراقبت زیاد شما رو می‌طلبد چون بیلی‌روبین بیش از حد در خون در بازه زمانی طولانی خاصیت سمی پیدا می‌کند و باعث بروز آسیب‌های مغزی می‌شود.
حالا شما تصور کنید زردی که با انتشار یک ماده به نام بیلی‌روبین در خون تجمع یافته و به سرتاسر بدن رسیده با یک خراش.

حجامت گوش در درمان زردی نوزاد

پشت گوش نوزاد و خروج دو قطره خون درمان می‌شود؟

دکتر حسن ابوالقاسمی (رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران) با اشاره به اینکه حجامت پشت لاله گوش نوزاد برای درمان زردی به هیچ عنوان تایید نمیشود ادامه داد: طب سنتی باید به پیشگیری از بیماری‌ها و همچنین سلامت تغذیه مردم بپردازد و حق دخالت در درمان بیماری‌ها ندارد.

آیا طب سنتی در درمان زردی نوزاد تاثیری دارد؟

چطور با طب سنتی زردی را درمان کنیم؟

به عقیده پزشکان امروز طب سنتی می‌تواند در کنار درمان‌های پزشکی نقش تاثیر گزاری داشته باشد اما باید کاملا اصولی و زیر نظر متخصص طب سنتی باشد.

بر اساس طب سنتی زردی یک بیماری صفراوی (آتشی) است به زبان ساده‌تر و به اصطلاح سنتی نوزاد مبتلا به زردی آتش گرفته است اما جای نگرانی وجود ندارد چرا؟ چون ابتلا به زردی باعث درد یا سوزش در نوزاد نمی‌شود و این یک اصطلاح است برای درمان، برای درک بهتر تصور کنید چه چیزاهایی یک اتش را خاموش می‌کند و زردی را بهبود می‌دهد. بسیاری از درمانگران طب سنتی بر این باورند که داروهان گیاهی تاثیر زیادی بر درمان زردی نوزاد دارد.

چه گیاهانی برای درمان زردی مفیداند؟

گیاهانی نظیر ترنجبین و شیرخِشت یکی از رایج‌ترین نسخه‌های طب سنتی برای درمان زردی نوزاد است، اما همانطور که عنوان شد حتما تحت نظر متخصص.

شیرخشت چیست؟

گیاهی‌ست از گیاهان خانواده گل سرخ و محصولی از مناطق معتدل اسیا. شیرخشت یک ملین خوب، تب بر و خنک کننده است و در طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرد.

ابن سینا در کتاب قانون چنین گفته است : شیر خشت شبنمی ست که در هرات بر درخت بید و گون می‌نشیند و دارای مزاج معتدل است دارای خواص مسهل و شبه ترنجبین دارد اما از آن قوی تر است.

 

معجزه شیرخشت برای زردی نوزاد

اگر به دنبال درمان زردی نوزادتان با شیرخشت و کاملا سنتی باشید احتمالا حرف‌های ضد و نقیضی در مورد استفاده از آن می‌شنوید ، در زمان‌های قدیم از آن برای درمان زردی بسیار استفاده می‌شده اما در حال حاضر مورد تاییده برخی پزشکان نیست، و یکی از دلایل توصیه به عدم استفاده از آن از نظر پزشکی به دلیل آن است. که نوزاد تا قبل از رسیدن به سن شش ماهگی چیزی جز شیر و ویتامین آد نباید مصرف کند. به همین خاطر توصیه پزشکان به والدین برای درمان زردی استفاده از شیر خِشت توسط مادر نوزاد و سپس شیر دادن به نوزاد است و همچنین درمان ترکیبی با نور درمانی ست که تاثیر بسزایی در سرعت درمان زردی نوزاد دارد.
حکم ترنجبین در درمان زردی هم به همین صورت تجویز میشود که بهترین کار خورد ترنجبین توسط مادر و سپس شیر دادن به نوزاد است .

و همچنین استفاده از قطره بیلی ناستر هم می‌تواند گزینه خوب و مطمئنی باشد که در واقع عصار‌ه‌ی همان شیر خشت قدیمی ست و کاملا گیاهی. از بیلی ناستر را باید خود کودک مستقیم مصرف کند اما حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود.
تاثیر بیلی ناستر به این صورت است که خاصیت ملین دارد در روده باز جذب، باعث اسهال و دفع بیلی روبین انجام می‌شود و حتما باید با نور درمانی ترکیب شود تا اثر مستقیم و موثری در کوتاه‌ترین زمان باشد.


بیشتر بخوانید:   اجاره دستگاه زردی در منزل 


شستن نوراد با عرق کاسنی:

شستن بدن نوزاد با عرق ترنجبین به همراه آب ولرم در درمان زردی مفید است .

تغذیه با طب سنتی :

همانطور که در مقاله های قبلی عنوان کردیم شما با خوردن مواد غذایی با طبع سرد میتوانید به درمان زردی کمک کنید و همچنین از مصرف غذاهای گرمی پرهیز شود.
و برای درمان زردی نوزاد بهتر است مادر از غذاهایی مثل اش یا سوپ جو، آب زرشک طبیعی، آب انار ملس طبیعی مرکبات خرفه گشنیز استفاده کند و به نوزاد شیر دهد‌‌.

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

یک پاسخ

  1. عالم و آدم میدونند که این پزشکان حروم لقمه بی شرف برای سودآوری بیشتر و سر کیسه کردن مردم با طب سنتی مخالفت میکنند
    وگرنه اثربخشی روش های درمانی طب سنتی یک تجربه ی چندهزارساله است
    اون الدنگ بی شرفی که گفته طب سنتی حق دخالت در درمان نداره غلط کرده با هفت پشتش
    مردک بی سر و پا بزرگانی چون ابن سینا و رازی و بقراط و جالینوس و… همشون طب سنتی کار میکردن
    اون وقت تو یه الف بچه دوزاری داری تعیین تکلیف میکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *