خواص آب انار برای زردی نوزاد

آنچه در این مقاله میخوانیم

آب انار برای زردی نوزاد

آیا آب انار برای زردی نوزاد خوب است؟ تاثیر آب انار بر زردی نوزاد چیست؟ این مقاله را با طرح این سوالات شروع می‌کنیم؛ چرا که تاثیر آب انار و اهمیت تغذیه‌ی مادر یکی از موضوعاتی است که در زمان بروز این بیماری توسط والدین نوزاد مطرح می‌شود. این در حالی است که حتی تاثیرات آب انار در دوران بارداری و بعد از زایمان برای مادران مهم و تاثیرگذار است؛ البته لازم به ذکر است که امکان درمان زردی نوزاد با آب انار به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله قصد داریم به تفصیل راجع به آن صحبت کنیم؛ لطفا با ما همراه باشید.

 

مصرف آب انار جهت درمان زردی نوزاد تازه متولد شده در طب سنتی توصیه می‌شود و در صورت مصرف توسط مادر باردار در کاهش زردی نوزاد پس از تولد موثر باشد.

میوه های مفید در درمان زردی نوزاد

به نقل از Medical News Today همه میوه‌ها و سبزیجات حاوی سطحی از مواد مغذی مفید برای کبد هستند؛ اما برخی از انواع آنها به ویژه برای بیماری های کبد مفید هستند. همچنین آن‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌ها و فیبر فراوانی هستند که می‌توانند به کاهش آسیب کبد در طول متابولیسم و ​​تسهیل هضم کمک کند. البته تاثیر میوه‌ها در درمان زردی نوزاد به عوامل مختلفی از جمله درجه‌ی زردی نوزاد، شدت و علائم آن و کیفیت تغذیه‌ی مادر در دوران شیردهی بستگی دارد.

میوه های مفید برای زردی نوزاد

 

پیشنهاد می‌کنم این مطلب را مطالعه کنید: درجه زردی نوزاد باید چند باشد؟

 

پزشکان همواره بر اهمیت تغذیه‌ی مادر و استفاده از مواد غذایی مفید در برنامه‌ی غذایی او برای درمان درجات خفیف زردی نوزاد، تاکید دارند. مادران هر آنچه در طول شبانه روز می‌خورند، در عصاره‌ی شیرشان نمایان شده و در نتیجه می‌تواند پس از شیردهی در بدن نوزاد نیز بروز پیدا می‌کند. لازم است میوه‌های گنجانده شده در رژیم غذایی مادران شیرده، غنی از ویتامین C باشند؛ چرا که این مواد غذایی از نظر طب سنتی اغلب طبع سرد و طعم ترش دارند و می‌توانند منبع مناسبی برای درمان و رفع علائم زردی در نوزادان باشند. از جمله‌ی این میوه‌ها می‌توان به انار، آلبالو، خیار، هندوانه، کاهو، سیب سبز، پرتقال، لیمو ترش، نارنگی، لیمو شیرین، زردآلو، بلوبری و گریپ فروت اشاره کرد. 

آب انار برای زردی نوزاد

انار از منظر طب سنتی یک میوه سرد مزاج و خشک است و هرچه مزه آن ترش‌تر باشد سرد و خشک بودن آن بیشتر است؛ زردی نوزاد با خوردن مواد غذایی سرد مزاج کاهش یافته و برعکس با خوردن خواراکی‌های با طبع گرم شدت می‌یابد. یکی از اولین و بارزترین خواص انار، خون سازی و کمک به تصفیه‌ی خون می‌باشد؛ از طرفی بیماری زردی نوزاد در اثر تجمع بیلی روبین در خون و عدم کارکرد مطلوب کبد نوزاد در روزهای ابتدایی تولد، رخ می‌دهد.

 

خواص انار برای زردی نوزاد

انار یکی از میوه‌های مفیدی است که برای کمک به کاهش زردی نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب انار منبع غنی از آنتی اکسیدان‌های فراوان بوده و در کاهش فرآیند اکسیداسیون در بدن موثر است؛ همچنین حاوی ویتامین‌های K، C، پتاسیم و فیتوشیمیکال‌هایی مانند فلاونوئیدها و پلی فنل‌ها می‌باشد و به افزایش سیستم ایمنی نوزاد کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید استفاده از آب انار برای زردی، در درمان علائم خفیف زردی نوزاد موثر است و در صورتی که زردی نوزاد شدید باشد، تاثیر معنی داری نخواهد داشت.

تحقیقات نشان داده استفاده از آب انار در درمان زردی نوزاد، اغلب در کنار سایر روش‌های درمانی مانند فتوتراپی موثر است؛ که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. به نقل از National Library of Medicine محققان دریافته‌اند که عصاره‌ی غلیظ آب انار بر کاهش سطح بیلی روبین در نوزادان بستری شده در بیمارستان در طول 48 ساعت بعد از مصرف شیر مادر، دیده شده است.

این تاثیر موجب کاهش مدت زمان بستری بودن نوزادان در بیمارستان و افزایش تسریع در ترخیص آن‌ها شده است. در این نوزادان سطح بیلی روبین پس از گذشت دو روز از زمان مرخص شدن، به طور معنی داری کمتر بوده است. در نهایت آن‌ها نتیجه گرفتند که نوزادانی که مادرانشان از عصاره‌ی غلیظ آب انار استفاده کرده‌اند در مقایسه با گروه شاهد، سطح بیلی روبین خون آن‌ها همزمان با درمان فتوتراپی کمتر بوده، پاسخ بهتری دریافت کرده‌اند.

 

نقش آب انار در کاهش مدت زمان فتوتراپی

 

پیشنهاد می‌کنم این مطلب را مطالعه کنید: رابطه پرتو فتوتراپی و بیلی روبین

ضرر آب انار برای زردی نوزاد

سوالی که اغلب والدین می‌پرسند، این است که آیا دادن آب انار به نوزاد مضر است؟ جواب این پرسش مثبت اشت و پزشکان متخصص معتقدند خوراندن آب انار به نوزاد موجب رقیق شدن خون و افزایش خطر خونریزی داخلی در وی می‌شود؛ چرا که سیستم گوارشی نوزادان تازه متولد شده بعد از تولد، هنوز کامل نشده و قابلیت هضم هیچ گونه ماده‌ی غذایی به جز شیر ندارد. 

به خاطر داشته باشید تمامی نوزادان تازه متولد شده تا 6 ماه به غیر از شیر مادر، امکان تغذیه به روش دیگری را ند‌ارند؛ در عوض با گنجاندن انار یا آب انار در رژیم غذایی مادر، می‌توان به کاهش علائم زردی نوزاد کمک کرد. در صورت تغذیه‌ی نوزاد با غذا و میوه‌های اسیدی، امکان ایجاد بثورات و زخم‌های دردناک در اطراف دهان وجود دارد و نوزاد تا پایان شش ماهگی علاوه بر شیر فقط مجاز به تغذیه از ویتامین آد می‌باشد.

مخلوط آب انار و گیاهان دارویی

در برخی موارد طب سنتی جهت غنی‌تر شدن آب انار، مخلوط آن با برخی گیاهان دارویی مثل خاکشیر، گزانگبین، شیر خشت، ترنجبین، شاه تره و زرشک را، توصیه کرده است؛ بنابراین مادر می‌تواند آب انار را با گیاهان دارویی مذکور ترکیب و میل کند.

فواید مفید آب انار برای زنان باردار

انار علاوه بر درمان زردی نوزاد، برای افزایش انرژی بدن، رفع التهاب معده، درمان کم خونی، اسهال، بواسیر و آرتریت بسیار مفید است. در دوران بارداری، هر چقدر یک مادر باردار دارای خون بیشتر و سالم‌تری باشد مسلما با عوارض کم‌تری می‌تواند دوران بارداری را سپری کند؛ زیرا مادر باردار به این افزایش خون احتیاج دارد و کمبود آن می‌تواند مشکلاتی را برای مادر باردار یا جنین او ایجاد کند. 

انار در صورتی که دانه‌اش خورده شود، خاصیت ضد یبوستی دارد و از این نظر هم برای زنان بارداری که دچار یبوست در دوران بارداری می‌شوند یک میوه مفید به شمار می‌رود. به علاوه از دانه‌ی آن برای حل کردن سنگ کلیه و مثانه استفاده می‌شود. همچنین خاصیت ضد تهوع آن برای خانم‌هایی که در دوران حاملگی با تهوع صبح هنگام یا قبل از صبحانه دست و پنجه نرم می‌کنند، مفید است.

 

خواص انار برای زنان باردار

 

در جدول زیر به برخی دیگر از خواص مفید انار در زنان باردار نیز صحبت شده است؛ که توجه‌تان را به آن جلب می‌کنیم: 

آب انار یک ماده ضد افسردگی شگفت انگیز است. مصرف آن در دوران پس از زایمان که غالبا خانم‌ها دچار غمگینی و افسردگی پس از زایمان می‌شوند، مناسب است.
آب انار شیرین ادرار آور است. از این رو نوشیدن آن، برای درمان عفونت و بیماری‌های مجاری ادراری توصیه می‌شود.
آب انار برای کاهش فشار خون مفید می‌باشد. در درمان زنان باردار مبتلا به فشار خون هستند، موثر عمل کرده و برای کاهش فشار خون طبیعی توصیه می‌شود.
آب انار خاصیت ضد التهابی دارد. از این خاصیت برای جلوگیری از التهاب مفاصل و تحلیل رفتن غضروف‌ها در زنان باردار می‌توان بهره جست.
آب انار حاوی پتاسیم فراوان است. نقش موثری در جلوگیری یا کاهش ورم دوران بارداری خواهد داشت.

 

کلام آخر

قبل از انجام هر گونه اقدامی در رابطه با درمان زردی نوزاد، ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنید. سپس با توجه به درجه‌ی زردی نوزاد، می‌توان نسبت به درمان‌های خانگی و بهبود علائم زردی به کمک تغذیه‌ی مادر و شیر او اقدام کرد. مصرف آب انار توسط مادر در دوران زردی نوزاد و سپس شیردهی به وی، می‌تواند در کاهش مدت زمان زردی و استفاده از روش‌هایی همچون فتوتراپی موثر عمل کند. همچنین انار خواص شگفت انگیز و مفیدی دارد که به نسبت شرایط مادر در دوران شیردهی، بارداری یا پس از زایمان به وی کمک می‌کند.

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

5 پاسخ

  1. واااای من فکر نمیکردم آب انار تو زردی بچه تاثیر داشته باشه
    واقعا سایت کاملی دارین فقط کاش بیشتر مطلب بزارید من دنبال میکنم سایتتون را
    ممنون از شما خانم دولتی

    1. بقیه مطالب طب سنتی در درمان زردی رو هم چک کنید حالا که اب انار براتون جالب بود.

  2. حالا واقعا حقیقت داره یا الکیه؟
    آخه خیلیا میگن که الکیه و آب انار هیچ تاثیری روی زردی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *