رابطه پرتو فتوتراپی و بیلی روبین

آنچه در این مقاله میخوانیم

رابطه پرتو فتوتراپی و بیلی‌روبین

رابطه پرتوهای دستگاه فتوتراپی و میزان بیلی روبین در بدن چیست؟چگونه تجزیه بیلی روبین در بدن اتفاق می افتد و چگونه می توان این روند را سرعت بخشید؟

زردی در بیش از 60 درصد نوزادان تازه متولد شده رخ می دهد و در مدت چند روز تا دو هفته بعد نیز درمان می‌شود و کم‌کم از بین می‌رود اما باید توجه داشته باشید که تشخیص و درمان زردی در نوزادان باید توسط پزشک انجام شود زیرا این عارضه در عین حال که درمان راحت و ساده ای دار در صورت عدم توجه نیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد و آسیب‌های جدی به نوزاد شما وارد کند. در ادامه این مقاله شما را با مفهوم زردی و روش‌های درمانی آن و همچنین تاثیر دستگاه فتوتراپی بر تجزیه بیلی‌روبین در بدن خواهیم پرداخت.

رابطه فتوتراپی و بیلی روبین

دلیل تجمع بیلی روبین در بدن چیست؟

قبل از هر چیزی باید دلیل تجمع بیلی‌روبین در بدن را بررسی کرد. گلبول‌های قرمز خون در همه افراد به صورت مداوم در طول گذر زمان دچار پیری و فرسودگی می‌شود و می‌شکند و توسط کبد از بدن خارج می‌شود. نوزاد تا زمانی که در شکم مادر قرار دارد این چرخه توسط مادر و بدن او انجام می‌شود اما بعد از تولد بدن نوزاد باید این اقدام را توسط بدن خود انجام دهد که در نوزادانی که به صورت نارس به دنیا می‌آیند و یا اینکه در هنگام تولد کبد به صورت کامل تکمیل نشده است و نمی تواند فرآیند دفع بیلی‌روبین را انجام دهد و این باعث می‌شود تا بیلی‌روبین در خون تجمع پیدا کند و باعث شود تا رنگ پوست و یا سفیدی چشم نوزاد به رنگ زرد تمایل پیدا کند. البته لازم به ذکر است که این عارضه ممکن است برای افراد بزرگسالی که کبدشان مشکل دارد نیز پیش بیاید.

راه درمان زردی و تجزیه بیلی روبین در بدن

زردی عارضه‌ای است که باید با سرعت هرچه تمام درمان شود در غیر این صورت می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی مغزی و حتی ناشنوایی را برای نوزادان به همراه داشته باشد. بعد از تشخیص زردی ممکن است به تشخیص پزشک و با توجه به علائم بالینی و شرایط به دنیا آمدن نوزاد (رسیده و یا نارس بودن و یا وزن نوزاد در زمان تولد) و درجه زردی نوزاد که در آزمایشات مشخص می‌شود راه درمانی مشخصی برای نوزاد در نظر گرفته شود. در نوزادانی که دچار زردی‌های خفیفی هستند شیردهی مکرر و پرهیز غذایی مادر می‌تواند یک راه درمانی بسیار مهم باشد ولی در میزان زردی بالاتر احتمال استفاده از دستگاه‌های فتوتراپی و یا بستری شدن در بیمارستان نیز وجود دارد.

دستگاه فتوتراپی چیست؟

رابطه فتوتراپی وبیلی‌روبین امر مهمی است که هنگام زردی نوزاد باید به آن توجه نمود؛ استفاده از دستگاه‌های فتوتراپی یکی از راه‌های درمان و کاهش زردی و از بین بردن بیلی‌روبین جمع شده در بدن می‌باشد که پزشک معالج بعد از معاینات اولیه به شما پیشنهاد می‌دهد؛ که در منزل از دستگاه‌های فتوتراپی که قابلیت جابجایی دارند استفاده کنید. شما می‌توانید از کلینیک‌ها و مراکز معتبر این دستگاه‌ها را اجاره کنید و یا در زردی هایی با درجه بالاتر نوزاد را در بیمارستان بستری کرده تا تحت درمان قرار گیرد.

نحوه استفاده از دستگاه فتوتراپی

برای استفاده از دستگاه فتوتراپی باید نوزاد را لخت و با یک پوشک و چشم‌بند مخصوص داخل دستگاه قرار دهید به طوری که سطح زیادی از بدن و پوست نوزاد در زیر نور فتوتراپی قرار داشته باشد. نورهای ساطع شده از این دستگاه  که معمولا سفید و آبی و آبی-سبز فلورسنت و هالوژن و LED هستند روند شکستن و دفع بیلی‌روبین را سریع‌تر می‌کنند. این نورها دارای طول موج nm 520-400 می‌باشند که بهترین طول موج برای درمان و تجزیه بیلی‌روبین در بدن طول موج  nm 420-470 است و طیف آبی می‌باشد.

انواع دستگاه های فتوتراپی

پزشکان با توجه به درجه زردی در نوزادان یکی از دستگاه‌های زردی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را تجویز می‌کنند.

دستگاه فتوتراپی قابل حمل :
دستگاه فتوتراپی قابل حمل برای استفاده در منزل مناسب می‌باشد. برای جلوگیری از آسیب در هنگام استفاده، توصیه می‌شود تا  ملحفه ای را روی دستگاه کشیده تا در صورت قرار دادن نوزاد در دستگاه  آسیبی به چشم فرد همراه وارد نشود.

دستگاه فتوتراپی بیمارستانی :
در دستگاه فتوتراپی بیمارستانی که ثابت هستند و فقط در بیمارستان ها از آنها استفاده می‌شود  تعداد لامپ‌های  بيش‌تر و با کیفیت‌تری وجود دارد که باعث می‌شود تا زردی در نوزادان با سرعت بیش‌تری درمان شود و بازدهی بیشتری داشته باشد.

رابطه پرتوهای دستگاه فتوتراپی و تجزیه بیلی روبین در بدن

همان طور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم یکی از راه‌های درمان زردی در نوزادان استفاده از دستگاه‌های فتوتراپی می‌باشد. این راه درمانی و استفاده از این دستگاه ممکن است در بیمارستان اتفاق بیفتد یا در منزل فرقی ندارد زیرا روند کلی کار یکی می‌باشد.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که رابطه فتوتراپی و بیلی‌روبین در بدن چیست و پرتوهای فتوتراپی چگونه می‌توانند باعث تجزیه بیلی‌روبین در بدن شوند؟ در ادامه این مقاله نحوه شکستن بیلی‌روبین و دفع آن توسط پرتوهای دستگاه بیلی‌روبین را شرح خواهیم داد.

همانطور که گفتیم نحوه استفاده از این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که شما باید نوزاد را لخت کرده (پوشک و چشم بند مخصوص زده شود )، داخل دستگاه قرار داده تا سطح وسیعی از بدن نوزاد زیر اشعه‌های ساطع شده از دستگاه باشد به نظر شما دلیل این کار چیست؟

نوری که از دستگاه ساطع می‌شود  توسط پوست و خون نوزاد جذب می‌شود و باعث می‌شود تا بیلی‌روبین‌های جمع شده در خون تغییر شکل بدهند و این باعث می‌شود تا بدن راحت تر بتواند این بیلی‌روبین ها را شکسته و از بدن دفع کند و همین امر میزان بیلی‌روبین خود و در نتیجه آن میزان زردی را در نوزادان کاهش می‌دهد.

در صورت عدم استفاده از دستگاه فتوتراپی و درمان آن به وسیله پرتوهای بی ضرر پزشک مجبور می‌شود تا خون نوزاد را تعویض کند که این مسئله باعث می‌شود تا نوزاد دوره سختی را در بیمارستان طی کند و به همان اندازه نیز والدین هم دچار سختی خواهند شد به خصوص مادر که تازه زایمان کرده است و علاوه بر درد خود باید رنج دوری از فرزند و گذراندن وقت در بیمارستان را نیز متحمل شود.

استفاده درست و به موقع از دستگاه فتوتراپی و تابش پرتوهای آن به بدن نوزاد به شما کمک می‌کند تا در عرض چند روز میزان زردی و بیلی‌روبین نوزاد خود را کاهش دهید.

کلام پایانی

استفاده از دستگاه فتوتراپی می‌تواند یک راه درمانی راحت، کم خطر و ارزان قیمت باشد که در تجزیه بیلی‌روبین در بدن نوزاد شما نیز بسیار تاثیر گذار است و شما را از محیط بیمارستان و گذراندن روزهای بعد از زایمان در بیمارستان نجات می‌دهد. زیرا دستگاه‌های زردی نوزاد قابل اجاره برای استفاده در منزل هستند.

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *