شیر خشت و ترنجبین در درمان زردی

آنچه در این مقاله میخوانیم

شیر خشت و ترنجبین در درمان زردی

تاثیر شیر خشت و ترنجبین در درمان زردی یکی از سوالات پرتکراری است که در زمان بروز این بیماری در نوزاد، توسط والدین پرسیده می‌شود. در گذشته از روش‌های سنتی و داروهای گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله زردی نوزاد استفاده می‌شد. اگرچه امروزه شیوه‌های درمان طب سنتی بین عموم مردم رایج نیست و اغلب افراد از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند؛ اما نمی‌توان تاثیر آن‌ها را در روند درمان بیماری‌های مختلف انکار کرد. در این بین همانطور که می‌دانیم یکی از معروف‌ترین داروهای سنتی در درمان زردی نوزاد شیر خشت و ترنجبین می‌باشد که امروزه علاوه بر طب قدیم، از منظر طب جدید نیز مورد تایید است، در ادامه به خواص هر کدام و نحوه مصرف شیر خشت و ترنجبین در درمان زردی اشاره می‌کنیم؛ لطفا با ما همراه باشید.

 

برای اجاره دستگاه زردی نوزاد می‌توانید با کارشناسان و متخصصان سایت زردی نوزاد ارتباط داشته باشید.

درمان زردی نوزاد با طب سنتی

طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف از گیاهان دارویی استفاده می‌کند؛ همانطور که قبلا اشاره کردیم یکی از بیماری‌هایی که این طب برای درمان آن راه حل‌هایی را پیشنهاد می‌کند، زردی نوزادان است. برخی افراد ممکن است تمایلی به بستری نوزاد در بیمارستان برای درمان زردی نوزاد نداشته باشند؛ در این صورت می‌توان از روش‌های درمان زردی به کمک طب سنتی استفاده کرد. پیشنهادی که طب سنتی برای درمان این بیماری پیشنهاد می‌کند؛ اغلب استفاده از گیاهان دارویی می‌باشد.

 

درمان زردی نوزاد با طب سنتی

شیر خشت و ترنجبین در درمان زردی

یکی از گیاهان دارویی موثر در درمان زردی نوزادان گیاهان شیر خشت است. در گذشته اغلب مادربزرگ‌ها پس از تولد نوزادانی که علائم زردی داشتند؛ کمی شیر خشت به او می‌دادند. این ماده، قندی به نام مانیتول دارد که به لحاظ علمی تاثیر آن بر زردی اثبات شده است. در واقع شیر خشت به دلیل ملین بودن، موجب تحریک انقباضات روده و دفع بیلی روبین می‌شود. از آنجایی که هنگام زردی کبد ملتهب شده و همین امر مانع از دفع بیلی روبین می‌شود؛ شیرخشت با خواص ضدالتهابی خود، التهاب کبد را کاهش می‌دهد.

لازم به ذکر است این عصاره‌، جزء اصلی و تشکیل دهنده‌ی قطره بیلی ناستر (قطره کاهنده زردی نوزاد) است و توسط بسیاری از پزشکان برای درمان زردی نوزاد تجویز می‌شود. تحقیقات منتشر شده در International journal of Pediatrics ثابت کرده داروهای گیاهی (مشخصا بیلی ناستر) به احتمال زیاد به عنوان درمان های کمکی همراه با درمان های استاندارد در درمان زردی نوزاد موثر هستند و می‌توانند سطح بیلی روبین، روزهای بستری و احتمال بستری مجدد را کاهش دهند.

 

تاثیر شیر خشت در درمان زردی نوزاد

 

علاوه بر آن ترنجبین یکی دیگر از گیاهانی است که به عنوان داروی موثر برای زردی نوزاد شناخته شده است. مدت زمان استفاده از این داروی گیاهی، بازه‌ی زمانی ۶ تا ۱۰ روز است؛ همچنین استفاده از آن برای درمان زردی عارضه‌ای ندارد. پس از این توضیح مختصر راجع به خواص شیر خشت و ترنجبین برای نوزاد، در ادامه توضیحاتی راجع به طرز تهیه و نحوه مصرف این دو داریم.

طرز تهیه و طریقه مصرف شیر خشت و ترنجبین برای زردی نوزاد

بدین ترتیب می‌توانید اندازه‌ی یک نخود از شیرخشت را داخل کمی آب جوش حل کنید؛ سپس به کمک یک صافی ریز، عصاره‌ی آن را گرفته و دو یا سه نوبت در روز به نوزاد بدهید. از عصاره‌ی شیرخشت در هر بار فقط یک قاشق مربا خوری به نوزاد خورانده می‌شود.

 

طرز تهیه و مصرف شیرخشت و ترنجبین

 

ترنجبین را هم مانند شیر خشت باید در مقدار کمی آب، جوشانده شود و سپس به کمک یک صافی، عصاره‌ی آن را جدا کنید. عصاره‌ی ترنجیبن را دو ساعت یک بار به اندازه‌ یک قاشق چایخوری به نوزاد بدهید؛ در صورت تداوم این روال طی چند روز، اثر زردی از بین می‌رود. همچنین طی دوره‌ی استفاده از عصاره‌ی ترنجبین، می‌توانید رنگ ادرار یا مدفوع نوزاد را بررسی کنید؛ در صورتی که رنگ آن به زرد طلایی تغییر کرد و رنگ زردی چهره‌ی نوزاد هم کمتر شد، می‌توان گفت که زردی در حال درمان است.

در طب اسلامی تبریزیان راه دیگری نیز از ترنجبین برای درمان زردی نوزاد و استفاده می‌کنند. در این روش دستمال تمیز و نازکی را داخل محلول آب و ترنجبین خیس کنید و آن را پشت گوش یا پیشانی نوزاد قرار دهید؛ با این روش ترنجبین از طریق پوست جذب می‌شود و موجب بهبود زردی می‌شود.

مخلوط شیر خشت و ترنجبین و نحوه مصرف آن

حدود نصف قاشق شیر خشت و یک قاشق ترنجبین را در یک لیوان آب جوش حل کنید؛ سپس با استفاده از یک پارچه نخی آن را صاف کنید. یک یا الی دو ساعت بعد بعد از مصرف این مخلوط توسط مادر، شیردهی به نوزاد را شروع کنید. این روند این را تا روزی ۲ الی ۳ بار تکرار کنید تا تاثیرگذار باشد.

 

پیشنهاد می‌کنم این مطلب را مطالعه کنید: تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد چگونه باید باشد؟

نکاتی مهم درباره‌ی شیر خشت و ترنجبین

  • طعم ترنجبین شیرین است؛ بنابراین نیاز به شیرین کردن آن نیست.
  • همانطور که بالا اشاره شد، مادر و نوزاد هر دو امکان استفاده از این دارو را دارند.
  • شیر خشت به تنهایی اثربخش می‌باشد؛ اما تاثیر ترکیب آن با ترنجبین بیش‌تر است.
  • در صورتی که در پیدا کردن شیر خشت موفق نبودید؛ می‌توانید از بیدخشت به عنوان جایگزین استفاده کنید.

لازم به ذکر است علاوه بر جوشانده‌ی شیر خشت و ترنجبین، عرقیات خنکی مثل عرق بیدمشک، گشنیز، بید، کاسنی و همیشه بهار، برای مادرانی که دارای طبع گرمی دارند، مناسب می‌باشد. در برخی موارد از دمنوش‌های گیاهی مثل بنفشه، عناب، سه پستان، تخم گشنیز، پنیرک، تخم کاسنی، تخم کاهو و ختمی نیز می‌توان استفاده کرد.

 

گل همیشه بهار از گیاهان کاهش دهنده زردی نوزاد است.

 

به منظور جلوگیری از افت دمای بدن نوزاد، بهتر است قبل از استفاده عرقیات را کمی حرارت دهید؛ به عنوان مثال یک یا دو لیوان عرق کاسنی را داخل یک لگن آب بریزید و نوزاد را در آن حدود ده دقیقه ماساژ دهید تا اثرات زردی از بین برود؛ بنابراین به کمک این راه سلول‌های کبد ترمیم شده و زردی از بین می‌رود.

عوارض احتمالی ترنجبین و شیر خشت 

شیر خشت و ترنجبین عوارض خاصی ندارند اما گاهی با مصرف خودسرانه، ممکن است نوزاد موجب دچار اسهال یا دل پیچه شود؛ بنابراین حتما باید از این گیاهان با نسخه‌ی پزشک طب سنتی استفاده کنید. متخصصان طب سنتی میزان مصرف صحیح را آموزش داده و بنابراین با رعایت این نکات، از بروز مشکل جلوگیری می‌شود. همچنین برخی از افراد معتقدند شیر خشت و ترنجبین برای نوزاد مضر است؛ بنابراین بهتر است مادران شیرده از آن استفاده کنند تا خواص آن از طریق شیر به نوزاد برسد.

سخن پایانی

در آخر توصیه ما به شما این است که در بکارگیری هر گونه اقدام درمانی برای نوزادان محتاط باشید و قبل از آن با پزشک متخصص مشورت نمایید. مصرف شیرخشت و ترنجبین به تنهایی یا ترکیب آن‌ها با هم یک روش درمانی طب سنتی است که در درمان زردی نوزاد، بسیار موثر است و در شرایطی که دسترسی به روش‌های درمانی دیگر از جمله فتوتراپی وجود ندارد؛ گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود.

 

پیشنهاد می‌کنم این مطلب را مطالعه کنید: درمان زردی نوزاد 

 

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

3 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر، آیا اسهالی که ناشی از مصرف شیرخشت یا ترنجبینه، بسیار حاد و خطرناکه؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      خیر خطرناک نیست و قابل کنترله..
      در واقع اسهال ناشی از دارو، مکانیسم عمل اون هست و بعد از درمان و قطع دارو رفع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *