کیفیت لامپ و عملکرد دستگاه فتوتراپی

آنچه در این مقاله میخوانیم

رابطه لامپ فتوتراپی و کیفیت دستگاه فتوتراپی

تاثیر کیفیت لامپ فتوتراپی بر عملکرد دستگاه زردی چیست؟ کدام لامپ‌ها کیفیت بهتری دارند و برای استفاده در دستگاه‌های فتوتراپی مناسب‌تر هستند؟

زردی در 60 درصد نوزادان تازه متولد شده رخ می‌دهد و در این حالت نیز رنگ پوست و رنگ سفیدی چشم آنها به زرد شدن تمایل پیدا می‌کند و این یکی از واضح ترین علائمی است که نشان دهنده ابتلا به زردی در نوزادان است. زردی در نوزادان در بیش‌تر مواقع به صورت خفیف و بدون نیاز به روش های تهاجمی و در منزل و زیر نظر پزشک مربوطه درمان می‌شود، اما در عین حال علائم این بیماری باید جدی گرفته شود و درمان شود، در غیر این صورت می‌تواند لطمات جبران ناپذیری را به نوزاد وارد کند. ما نیز در این مقاله قصد داریم تا علائم و روش‌های درمانی این عارضه را به شما معرفی کنیم و درباره تاثیر کیفیت لامپ فتوتراپی بر عملکرد دستگاه زردی نیز مطالبی را ارائه دهیم تا در این دوران کمک کننده والدینی باشد که نوزادشان دچار زردی شده است و در پی درمان صحیح آن هستند.

عملکرد دستگاه فتوتراپی

علت زردی نوزادان

همه انسان ها در طول زندگی فرآیند پیر شدن گلبول قرمز و شکستن آن را تجربه خواهند کرد در این فرآیند بیلی روبین به وجود می‌آید و باید توسط کبد و به وسیله مدفوع از بدن دفع شود و این مطلب درباره نوزادان هم صدق می‌کند و حتی باید بدانید این شکسته شدن زمانی که نوزاد در شکم مادر قرار دارد نیز رخ می دهد و این بیلی‌روبین ها توسط مادر از بدن نوزاد دفع می‌شود ولی بعد از به دنیا آمدن در کودکانی که به صورت رسیده به دنیا می‌آیند این فرایند ممکن است به دلیل عدم کارکرد درست کبد در چند روز ابتدایی تولد به درستی انجام نشود و این بیلی‌روبین‌ها در خون باقی بمانند و در زیر پوست جمع شوند و این هم می‌تواند باعث زرد شدن پوست شود. برای اطلاعات بیشتر در زمینه زردی نوزاد و یا راهای درمان آن و دسترسی به دستگاه فتوتراپی می‌توانید به سایت زردی نوزاد مراجعه کنید و از امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.

درمان زردی نوزاد

نوزادان در هنگام تولد توسط پزشک مورد معاینات اولیه قرار می‌گیرند ولی به صورت معمول زردی‌های خفیف در نوزادان در روز دوم و یا سوم تولد خود را نشان می‌دهند و به همین علت هم پزشک به والدین توصیه می‌کند تا نوزاد را در روزهای دوم و سوم نیز برای معاینه بیاورند و توجه ویژه‌ای به اوضاع عمومی نوزاد داشته باشند تا در صورت مشاهده زردی درمان نوزاد شروع شود. یکی از راه‌‌های درمان زردی در نوزادان که کمترین خطر را برای نوزاد دارد استفاده از فتوتراپی می‌باشد که در ادامه به آن  کیفیت لامپ فتوتراپی اشاره خواهیم کرد.

فتوتراپی و درمان زردی نوزاد

فتوتراپی یکی از روش‌های نوینی است که برای درمان زردی در نوزادان موثر می‌باشد که به شکسته شدن بیلی‌روبین و دفع آن کمک می‌کند و می‌تواند زردی را در نوزادان کاهش داده و درمان کند. استفاده از روش فتوتراپی برای درمان زردی نوزادان یک روش کم خطر و تا حدودی بی‌خطر می‌باشد و به جز عوارض و علائم جزیی که در هنگام استفاده از دستگاه در نوزاد به وجود می‌آید مانند اسهال و یا بثورات پوستی که بعد از مدتی هم از بین می‌رود خطر دیگری برای نوزاد نخواهد داشت. در هنگام استفاده از دستگاه فتوتراپی باید توجه داشته باشید که چشم نوزاد و قسمت آلت تناسلی را حتما با چشم‌بند و لباس زیر مخصوص بپوشانید. در روش فتوتراپی تمام قسمت‌های بدن نوزاد در معرض نورهای ساطع شده از دستگاه به رنگ‌های سفید، آبی یا سبز قرار می‌گیرد و در عرض چندین ساعت میزان بیلی‌روبین و درجه زردی نوزاد کاهش پیدا می‌کند.

انواع دستگاه های فتوتراپی

دستگاه‌های فتوتراپی در انواع مختلف و برندهای متفاوتی ساخته می‌شوند که هر کدام به تشخیص و تجویز پزشک در موارد بخصوصی استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها در منزل و بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به انواع آنها اشاره خواهیم کرد.

دستگاه فتوتراپی پرتابل :
دستگاه فتوتراپی پرتابل برای استفاده در منزل و بیمارستان می‌باشد. در دستگاه فتوتراپی پرتابل برای اینکه چشم افرادی که در خانه و در اطراف دستگاه قرار دارند آسیب نبیند، روی دستگاه ملحفه ای می‌کشند و بعد نوزاد را درون دستگاه قرار می‌دهند. این دستگاه‌ها قابل حمل می‌باشند.

دستگاه فتوتراپی ثابت :
در دستگاه فتوتراپی ثابت تعداد لامپ‌های بيش‌تر و با کیفیت‌تری وجود دارد. کیفیت این لامپ‌ها باعث می شود تا بازدهی بیش‌تری نسبت به مدل پرتابل داشته باشد. محفظه این دستگاه که نوزاد درون آن قرار می گیرد از جنس UV می‌باشد و به چشم آسیب نمی‌رساند.

تاثیر کیفیت لامپ فتوتراپی بر عملکرد دستگاه زردی چیست؟

همانطور که گفتیم یکی از راحت‌ترین و کم‌خطرترین راه‌های درمان زردی نوزادان استفاده از دستگاه فتوتراپی می باشد که نورهایی به رنگ‌های سفید، آبی یا سبز را از خود ساطع می‌کنند. لامپ هایی که در دستگاه‌های فتوتراپی استفاده می‌شود خاصیت فتواکسیداتیو دارند که باعث شکسته شدن بیلی‌روبین جمع شده در خون و دفع آن می‌شود. لامپ‌های دستگاه فتوتراپی اصلی‌ترین قسمت آن است که در زمان خرید و اجاره این دستگاه‌ها باید به مشخصات آن توجه کنید تا خطری نوزاد شما را تهدید نکند .

نکات مهم در انتخاب لامپ دستگاه فتوتراپی

  • شرکت سازنده لامپ بسیار مهم می‌باشد زیرا ممکن است شما دستگاهی را خریداری و یا اجاره کنید که تقلبی باشند و یا از لامپ‌های نامناسب استفاده شده باشد. 
  • ولتاژ لامپی که در دستگاه قرار می‌گیرد نیز بسیار مهم است زیرا ولتاژ خیلی بالا می‌تواند پوست نوزاد شما را بسوزاند.
  • توان مصرفی لامپ ، جریان لامپ (بر حسب آمپر) ، طول موج نور لامپ ، طول عمر لامپ فتوتراپی و گارانتی و غیره بسیار مهم هستند که باید به آنها نیز توجه کرد.

کدام لامپ فتوتراپی برای دستگاه مناسب است؟

  • کیفیت لامپ فتوتراپی برای دستگاه فتوتراپی بسیار مهم است زیرا نوزاد قرار است در داخل دستگاه فرار بگیرد و با توجه به ضعیف بودن نوزاد از لحاظ بدنی استفاده از لامپ‌های نامناسب می‌تواند بسیار خطرناک باشد که در ادامه به برخی موارد اشاره خواهیم کرد.

    • لامپ های LED، پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز که سرطان زا نیز می باشند را ندارند و این می‌توان یک نکته مثبت برای انتخاب لامپ‌های LED برای دستگاه‌های فتوتراپی باشد.
    •  شما می‌توانید لامپ‌های LED را بر روی دستگاه‌های قدیمی نیز وصل کنید و نیازی به تهیه دستگاه جدید ندارید.
    • در لامپ‌های LED  جیوه به کار نمی‌رود و این هم نکته مثبت دیگری برای لامپ‌های LED می‌باشد زیرا جیوه بسیار خطرناک می باشد.
    •  خطر شکستگی در لامپ‌های LED بسیار کم می‌باشد و این هم هزینه‌های نگهداری و تعویض لامپ را کاهش می‌دهد.

کلام پایانی

زردی در نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع می‌باشد و در اکثر اوقات نیز به راحتی قابل معاینه و درمان می‌باشد اما والدین باید توجه داشته باشند که عدم توجه به علائم بالینی نوزاد و یا رعایت نکردن دستورات پزشک و یا استفاده از دستگاه فتوتراپی نامناسب می‌تواند برای نوزاد بسیار خطرناک باشد و آسیب‌های جبران ناپذیری را به نوزاد وارد کند. در هنگام اجاره دستگاه زردی حتما به کیفیت لامپ فتوتراپی نیز توجه داشته باشید.

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *