٨ راهکار برای کاهش زردی نوزاد

آنچه در این مقاله میخوانیم

٨ راهکار ساده برای کاهش زردی نوزاد

زردی نوزاد، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که نوزادان در هفته‌های اول تولد با آن مواجه می‌شوند. زردی زمانی رخ می‌دهد که سطح بیلی روبین در خون نوزاد بالا می‌رود. بیلی روبین یک ماده صفراوی است که از تجزیه گلبول‌های قرمز خون تولید می‌شود. در نوزادان، کبد هنوز به طور کامل رشد نکرده است و نمی‌تواند بیلی روبین را به طور موثر پردازش کند. این امر می‌تواند باعث شود که بیلی روبین در پوست و چشم‌های نوزاد تجمع پیدا کند و رنگ آن‌ها را زرد کند.

آشنایی با زردی نوزاد و کاهش آن

نمی‌خوام منو دکتر ببرید

با من همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد شکل این عارضه با شما صحبت کنم، و با شناخت درست‌تر نسبت به کاهش زردی نوزاد اقدام کنید.

مخصوصا این که بعد از بیست و چهار ساعت اول تولد باشه و اگر پدر و مادری هستین که با عارضه‌ی زردی آشنایی دارین یا قبلا تجربه‌ش رو داشتین پس یک مقداری از راه رو رفتین، اما اگر راجع بهش اطلاعاتی ندارید یا فرزند اولتونه پس بهتره در موردش اطلاعات کسب کنید.

یادتون باشه حتما حتما این اطلاعات رو از منبع معتبر و علمی تهیه کنید یا از پدر و مادری که جدیدا فرزندشون رو به دنیا آوردن و این مسیر رو به تازگی طی کردن بپرسید و تحربه کسب کنید، یا از پزشک و متخصص نوزادتون راهنمایی بخواید اینو بدونید که تمام مطالبی که در گوگل سرچ و مطالعه می‌کنید منبع موثقی ندارن و میتونن اشتباه شما رو هدایت کنند.

احتمالا شمایی که درحال خوندن این مقاله هستین فرزند اولتون رو به دنیا آوردین

نوزاد بدنیا میاد و بهتون میگن سالمه، و هیچ مشکلی نداره فقط یکم زرده و حواستون به زردی باشه دقیقا همینجاست که اگه فرزند اولتون باشه و تجربه قبلی نداشته باشین یقینا با استرس و اضطراب مواجه می‌شوید، و به تلاطم می‌افتین و با کوچک‌ترین حرف هر فرد یک اقدام جدید انجام میدید!

آزمایش زردی نوزاد

کاهش زردی نوزاد در منزل با راهکار‌های ساده

یادتون باشه زردی نوزاد خصوصا این که اگر بعد از ٢۴ ساعت اول بعد تولد باشه اصلا بیماری محسوب نمیشه و جزوی از روند فیزیولوژی و طبیعی بدن نوزاده اولین کاری که باید انجام بدین این که بدون استرس اول یک آزمایش زردی بدین که این آزمایش به سه صورت قابل انجام هست:

  1. آزمایش خون از دست
  2. آزمایش خون از پاشنه پا
  3. تست پوستی بدون خونگیری از پیشانی نوزاد

که دو تست اول در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان یا مطب‌های پزشکان انجام میشه، اما آزمایش نوع سوم هم در آزمایشگاه‌ها و هم در مطب‌ها و هم در منزل توسط کارشناسان قابل انجام هست.

می‌توانید با مراجعه به صفحه اجاره دستگاه زردی نوزاد، در مورد زردی نوزاد و اطلاعات کافی بدست بیارید.

بعد از گرفتن جواب تست اگر زردی نوزاد خیلی بالا نبود و با توجه به سن نوزاد عدد لب مرز یا پابینی بود شما می‌توانید با راهکارهایی که تو این مقاله بهتون آموزش داده شده، زردی را کنترل کنید و از دردسرهای خواباندن نوزاد در بیمارستان خلاصی پیدا کنید:

٨ راهکار برای کاهش زردی نوزاد در منزل

٨ راهکار ساده برای کاهش زردی نوزاد

اگر این 8 راهکاری که در پایین به اون اشاره کردم رو بررسی و بکار بگیرید، به احتمال 90 درصد مشکل زردی نوزاد شما برطرف میشه و میتونید فرزندتون رو در کمال سلامت به آغوش بگیرید.

راهکار اول: کاهش زردی نوزاد، تغذیه مادر

تغذیه‌ی مادری که به نوزاد شیر میده مهم هستش، چون تمام مواد خوراکی در شیر ترشح می‌شود به همین خاطر مادر از خوردن غذاهای گرمی و پر ادویه و زرد رنگ خودداری کند حتی میوه‌های زرد رنگ (کاچی، موز، ماکاران، گردو، عسل، گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت بلدرچین و…)

و بجای این موارد از انواع عرقی جات کاسنی و ترنجبین و میوه‌های مثل انار یا زرشک و آب این میوه‌ها استفاده کنید، تا گرمی از شیر مادر به نوزاد منتقل و مزید بر علت نشود.

راهکار دوم: کاهش زردی نوزاد، ویتامین آد

از دادن ویتامین آد که در روزهای اول تولد برای نوزاد تجویز می‌شود و باید تا ۶ ماهگی ادامه بدهید خودداری کنید. البته فقط همون ده الی پانزده روز اول، چون باعث تشدید زردی می‌شود، و یک عامل تحریکی برای زردی است. و بعد از دو هفته یا هر چند روزی که مطمئن شدین زردی کاملا از بین رفته شروع به دادن این ویتامین کنید.

راهکار سوم: کاهش زردی نوزاد، حمام نوزاد

سعی کنید نوزاد رو با عرق کاسنی یا ترنجبین حمام کنید، خیلی به کنترل و پایین آوردن زردی کمک می‌کند، چون ماهیت سردی دارن و بدن نوزاد رو که الان به طور طبیعی گرمی زیاد رسیده می‌تواند معتدل کند.

راهکار چهارم: کاهش زردی نوزاد، دمای منزل

اگر بخواهیم کلمه لغوی زردی رو براتون معنی کنیم تا دقیقا با ماهیت اون آشنا بشوید و موضوع براتون ملموس‌تر بشود، زردی یعنی آتش گرفتن، نوزادی که به زردی مبتلاست به اصطلاح یعنی آتش گرفته (نه اینکه واقعا بسوزه یعنی گرمی بدن خیلی بالاست) سعی کنید دمای منزل رو مناسب نگه دارید، نه خیلی خنک که نوزاد سرما بخورد، و نه خیلی گرم که زردی رو تشدید کند برای اینکار از یک دماسنج استفاده کنید و بدانید که دمای مناسب اتاق نوزاد بین ٢۴ تا ٢٩ هست.

راهکار پنجم: کاهش زردی نوزاد، شیر مادر

بجز در مواقعی که عامل زردی شیر مادر هست و باید به مدت چند روز قطع بشود، در بقیه موارد نوزاد باید شیر کافی بخورد یا شیر مادر یا شیر خشک فرقی نمی‌کند. فقط به اندازه‌ای بخورد که روزی حداقل ٨مرتبه ادرار و ۴ مرتبه مدفوع داشته باشد. در واقع روزانه تقریبا هر یک ساعت و نیم الی دو ساعت یکبار شیر بخورد حدودا دوازده مرتبه تغذیه شود، و اگر شیر مادرخوار است به این نکات دقت کنید؛

هربار به مدت سی دقیقه الی چهل دقیقه شیر بخورد و سینه را بمکد و وقتی نوزاد کمتر از یک ربع و بیشتر از یک ساعت شیر می‌خورد در واقع نوزاد شما اصلا شیری نمی‌خورد و از سینه نوزادش بعنوان پستونک استفاده می‌کند، چون اگر واقعا شیردهی وجود داشته باشد معده نوزاد تا یک ساعت پر خواهد شد.

راهکار ششم: کاهش زردی نوزاد، بیلی ناستر

قطره کاهش دهنده زردی نوزاد یا همون بیلی ناستر که باعث کنترل بیلی‌روبین (عامل زردی) می‌شود، که در اکثر داروخانه‌ها موجود است. و می‌توانید بدون نسخه ی پزشک خریداری کنید، و از داخلش بروشور طریقه مصرفش رو مطالعه کنید و طبق همان به نوزاد بخورانید به مدت هر شش یا هشت ساعت، مواد تشکیل دهنده این قطره در واقع همان شیر خشک است که از قدیم و العیام مرسوم بوده و به مادر نوزاد میخوارندند تا به نوزادش شیر بدهد. که طی فرمولاسیون جدید آزمایشگاهی مناسب برای کودک در پکیج قطره تهیه شد. بنابراین هرگز به جایگزینی اون شیرخشک عطاری رو به خورد کودک ندهید، چون در آینده‌ی نچندان دور عاملی برای آلرژی و حساسیت و ریفلاکس در نوزاد خواهد شد.

راهکار هفتم: کاهش زردی نوزاد، شیر خشک

شاید راهکار خیلی جالبی نباشد اما اگر نوزادتون خوب سینه‌ی مادر رو نمیمکد و شیر خوبی و پر حجمی نمی‌خورد پس طبیعتاً ادرار و مدفوع خوبی هم ندارد، بنابراین عامل زردی که همون بیلی‌روبین هست نمی‌تواند راهی برای خروج از بدن نوزاد پیدا کند. بنابراین زردی نوزاد یا بالاتر می‌‌رود و یا ثابت میماند توصیه‌ی ما در اینجا خوراندن اندکی شیرخشک به نوزاد است. به این صورت که در طول روز با مشورت پزشک نوزاد چند سی سی از شیر خشک استفاده کنید، تا حجم شیر دریافتی توسط نوزاد بالا برود تا خروجی با حجم بیشتری داشته باشه و عامل زردی دفع بشه پس اینجا شیر خشک به کمک ما می‌آید.

راهکار هشتم و آخر!

دستگاه برطرف کننده زردی نوزاد

و در نهایت اگر زردی نوزاد رو نتوانستیم با راه کارهایی که پیشنهاد شد کاهش بدهید، و یا این که اصلا زردی از بدو خروج از بیمارستان بالا بوده است، بدانید حتما لازم به بستری نیست شما می‌توانید همان دستگاه‌های بیمارستان را که فتوتراپی نام دارند در منزل اجاره کنید و تا درمان شدن نوزاد نزد خودتان نگهدارید و بدانید که این دستگاه‌ها هیچ عارضه جانبی و ریسک خطری ندارند. حتما از جای معتبر اجاره کنید و هر دو تا سه روز یک آزمایش از نوزادتان بگیرید البته مدت اجاره دستگاه بسته به زردی و سایر مشخصات نوزاد شما داره و می‌تواند متفاوت باشد می‌توانید با شماره پشتیبانی ما که در همین سایت در قسمت تماس با ما یا کادر پایین صفحه نمایش داده اطلاعات لازم رو کسب کنید.

امیدوارم این مطلب بهتون کمکی کرده باشه منتظر خوندن نظراتتون هستم.

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

6 پاسخ

  1. نوزاد من زردیش روی 16بود با قرص ژله ای چربی خون کلو فیبرات به 10/9رسیده،امروزم 10روزشه،ایا دستگاه لازم داره؟باتشکر

  2. سلام وقت بخیر.نوزاد من ۸ روزه هست دو روز بدو تولد دستگاه بود بخاطر آبی که تو اتاق عمل موقع سزارین رفته بود ب ریه اش اونجا هم آزمایش زردی دادیم گفتن جای نگرانی نیست ولی امروز احساس میکنم سفیدی چشماش زردی داره خیلی نگرانم و میترسم ببرم دکتر با ابن وضع اخیر کرونا لطفا راهنمایی کنید متشکرم

  3. سلام وقتتون بخیر
    دختر من ۵ روزشه با وزن ۳.۷۵۰ به دنیا اومده توی چشماش کمی زردی میبینم و آزمایشش عدد۷.۹ رو نشون داده آیا به دستگاه نیازی هست؟

  4. سلام دختر من ۴ روزش بود زردیش روی ۱۲.۷ بود مهتابی گرفتم تو خونه زیر مهتابی هست بنظرتون چقدر کافیه بمونه؟

    1. حداقل ۲ شبانه روز بعدش مجدد ازمایش بدید اگر رسید به ۸ می‌تونید درمان و قطع کنید.

  5. سلام دختر من ۶ روزشه زردیش ۱۳،۷ ایا میتونم تو خونه زیر دستگاه قرار بدم یا نه؟ چون دکتر میگه نوراد زیر ده روز توی خونه امکان تشنج داره درسته ایا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *