سنجش زردی نوزاد در ابتدای تولد

آنچه در این مقاله میخوانیم

سنجش زردی نوزاد در ابتدای تولد

درجه زردی نوزاد را چگونه بفهمیم؟

قبل از هرچیزی باید بدانید زردی نوزاد یک مسئله پیش رونده است و سنجش زردی نوزاد به این علت که نوزاد شما ممکن است امروز زردی نداشته باشد، اما روزهای آینده به زردی مبتلا شود، پس والدین عزیز فراموش نکنید که هر لحظه باید علایم زردی را در کودکتان چک کنید و سنجش زردی نوزاد را برای تعیین نحوه درمان دست کم نگیرید.

 

سنجش زردی نوزاد

مخصوصا به صورت و چشم‌های نوزاد توجه ویژه‌ای داشته باشید چون زردی از چشم‌ها و صورت شروع می‌شود. حتی می‌توانید با فشار دادن نوک بینی نوزاد به صورت خیلی آرام و آهسته خاطرتان را از بابت زردی راحت کنید اما این کار نیاز به کمی تجربه دارد و مسلما اگر شما فرزند اولتان را به دنیا آورده‌اید این کار برایتان آسان نخواهد بود، اگر با برداشتن دستتان از نوک بینی ، مشاهده کردید که نوک بینی نوزادتان زرد یا قرمز شد این یعنی نوزادتان به درجاتی از زردی مبتلاست، بهترین حالت این است که با برداشتن دستتان نوک بینی نوزاد سفید شود.

سنجش زردی نوزاد در منزل

اگر کمی تیزبین باشید با رعایت نکاتی که به شما آموزش خواهیم داد، خودتان به راحتی می‌توانید تشخیص دهید آیا نوزادتان به زردی مبتلا هست یا خیر و اگر هست تقریبا چند درجه زردی دارد.

اگر زردی نوزاد شما فقط چهره‌ی اون رو پوشنده و سفیدی چشم و صورت به رنگ زرد در‌آمده یعنی زردی گرید ۱ است و حدودا درجه زردی عددی بین ۱۱ الی ۱۲ دارد.

اگر زردی به گردن و بالا تنه نوزاد (بالای ناف و قفسه سینه و پشت قفسه سینه ) رسیده گرید ۲ است و عدد زردی تقریبا بین ۱۳ الی ۱۶ است.

اگر زردی به ناف رسیده و فاصله بین ناف تا زانو نوزاد (نیمی از پاها) و تمام هر دو دست هم زرد است این زردی گرید ۴ است عددی بین ۱۶ الی ۱۹ دارد و بالا محسوب می‌شود و نوزاد حتما باید زیر نظر پزشک باشد، اگر زردی کل بدن را گرفته به طوری که نه تنها تمام هردو پا و هردو دست زرد یا قرمز است، بلکه کف هردو پاها و کف دست‌ها هم زرد شده است این زردی گرید ۵ محسوب می‌شود، عددی بالاتر از ۲۰ دارد و نوزاد باید بستری شود چرا که ممکن است باعث مشکلات مغزی شده، از همین رو پزشک بعد از معاینات لازم انجام شود و تعویض خون صورت گیرد.

4 روش برای سنجش زردی نوزاد

به طور کلی می‌توان درجه زردی نوزاد را با عوامل زیر سنجید:

  1. رنگ پوست: درجه زردی نوزاد اغلب با رنگ پوست نمایان می‌شود، به این صورت که پوست نوزاد به رنگ زرد تا نارنجی تغییر می‌کند. این زردی ممکن است در قسمت‌های مختلف بدن نوزاد، از جمله صورت، چشم‌ها، دهان، و پشت دستها و پاها، مشاهده شود.
  2. بلافاصله در زمان تولد احتمال زردی بالاست: زردی نوزاد معمولاً در یک تا سه روز از تولد ظاهر می‌شود و تا حدود دو هفته به طور طبیعی کاهش می‌یابد. اگر زردی پس از دو هفته همچنان وجود داشته باشد یا شدت آن افزایش یابد، نیاز به اقدامات بیشتر و بررسی توسط پزشک دارید.
  3. شدت زردی: شدت زردی نوزاد می‌تواند متفاوت باشد. پزشک معمولاً از مقیاس‌هایی مانند “مقیاس کرملیک” یا “مقیاس بیلی‌روبین” برای اندازه‌گیری شدت زردی استفاده می‌کند. بر اساس شدت زردی، پزشک تصمیم می‌گیرد که آیا نیاز به درمان دارید یا خیر.
  4. علائم دیگر: علاوه بر تغییر رنگ پوست، نوزاد ممکن است در صورت داشتن زردی شدید‌تر علائم دیگری هم داشته باشد، مانند خواب زیاد، تغییر در الگوی تغذیه، ادرار تیره‌رنگ و مدفوع خشک. این علائم نیز نشان‌دهنده شدت زردی می‌باشند.

در هر حال یادتان باشد نکاتی که خواندید سنجش زردی به شورت مشاهده ای بود و شما برای قطعی شدن زردی نوزادتان از ازمایشات سنجش بیلی روبین یا ازمایش زردی استفاده کنید تا درجه قطعی زردی را بدانید؛ همچنین می‌توانید با اجاره از دستگاه‌های زردی نوزاد سلامتی نوزاد خود را زودتر به ارمغان بیاورید.

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *