درمان زردی نوزادان در ایام کرونا

آنچه در این مقاله میخوانیم

درمان زردی نوزاد

زردی نوزاد تازه متولد شده زردی پوست و چشم کودک است که بسیار شایع است و می‌تواند هنگامی اتفاق بیفتد که نوزادان سطح بالایی از بیلی روبین داشته باشند ، این ماده رنگی زرد است که در هنگام تجزیه طبیعی گلبول های قرمز تولید می‌شود.

در نوزادان بزرگتر و بزرگسالان ، کبد بیلی روبین را پردازش می‌کند و سپس آن را از طریق دستگاه روده عبور می‌دهد. با این حال ، کبد هنوز در حال تکامل نوزاد ممکن است به اندازه کافی بالغ نباشد تا بیلی روبین را از بین ببرد.

خبر خوب این است که در اکثر موارد ، زردی نوزاد تازه متولد شده با رشد کبد کودک و شروع تغذیه کودک ، خود به خود از بین می‌رود که به عبور بیلی روبین از بدن کمک می‌کند.

در بیشتر موارد ، زردی طی 2 تا 3 هفته از بین می‌رود. زردی که بیش از 3 هفته ادامه یابد ممکن است علامت یک بیماری زمینه ای باشد.

علاوه بر این ، مقادیر زیاد بیلی روبین می‌تواند کودک را در معرض خطر ناشنوایی ، فلج مغزی یا سایر اشکال آسیب مغزی قرار دهد.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که همه نوزادان تازه متولد شده قبل از ترخیص از بیمارستان و دوباره هنگامی که کودک بین 3 تا 5 روز است از نظر زردی مورد معاینه قرار گیرند.

علت زردی نوزادان چیست؟

نوزادانی که بیشترین خطر ابتلا به زردی نوزاد را دارند:

نوزادان نارس (نوزادانی که قبل از 37 هفته بارداری متولد شده اند)

نوزادانی که به اندازه کافی شیر مادر یا شیرخشک دریافت نمی‌کنند ، یا به این دلیل که مشکل تغذیه ای دارند یا شیر مادر هنوز در آن شیر نیست

نوزادانی که گروه خونی آنها با گروه خونی مادرشان سازگار نیست

نوزادی که گروه خونی آن با مادرش سازگار نیست، می‌تواند تجمع آنتی بادی هایی ایجاد کند که می تواند گلبول های قرمز خون آنها را از بین ببرد و باعث افزایش ناگهانی سطح بیلی روبین شود.

سایر دلایل زردی نوزادان عبارتند از:

  • کبودی هنگام تولد یا خونریزی داخلی دیگر
  • مشکلات کبدی
  • یک عفونت
  • کمبود آنزیم
  • یک ناهنجاری در گلبول های قرمز کودک شما

علائم زردی نوزاد تازه متولد شده چیست؟

اولین علامت زردی زردی پوست و چشم کودک است. زردی ممکن است ظرف 2 تا 4 روز پس از تولد شروع شود و ممکن است قبل از پخش شدن به پایین بدن ، در صورت شروع شود.

سطح بیلی روبین معمولاً بین 3 تا 7 روز پس از تولد به اوج خود می رسد.

اگر انگشتی که به آرامی روی پوست کودک فشار داده شود باعث زرد شدن آن ناحیه از پوست می شود ، احتمالاً نشانه زردی است.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم ؟

بیشتر موارد زردی طبیعی است ، اما گاهی اوقات زردی می‌تواند یک بیماری پزشکی زمینه ای را نشان دهد. زردی شدید همچنین خطر عبور بیلی روبین به مغز را افزایش می‌دهد که می تواند باعث آسیب دائمی مغز شود.

در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

زردی گسترش یافته یا شدیدتر می‌شود.

کودک شما بیش از 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) تب می‌کند.

رنگ زرد کودک شما عمیق تر می‌شود.

کودک شما تغذیه ضعیفی دارد، بی حال یا بی حال به نظر می رسد و گریه های شدید دارد.

زردی نوزاد تازه متولد شده چگونه تشخیص داده می شود؟

بیمارستان بیش از 72 ساعت پس از زایمان مادران و نوزادان را ترخیص می‌کند. برای والدین بسیار مهم است که چند روز پس از تولد نوزادان خود را برای معاینه بیاورند زیرا سطح بیلی روبین بین 3 تا 7 روز پس از تولد به اوج خود می‌رسد.

یک رنگ زرد مشخص، زردی نوزاد را تأیید می‌کند، اما ممکن است برای تعیین شدت زردی آزمایش های دیگری لازم باشد.

نوزادانی که در 24 ساعت اول زندگی خود دچار زردی می‌شوند، باید بلافاصله میزان بیلی روبین، یا از طریق آزمایش پوست یا آزمایش خون، اندازه گیری شود.

ممکن است برای بررسی اینکه آیا زردی نوزاد به دلیل یک بیماری زمینه ای است، آزمایشات اضافی لازم باشد. این ممکن است شامل آزمایش کودک از نظر شمارش کامل خون (CBC)، گروه خون و ناسازگاری فاکتور رزوس (Rh) باشد.

علاوه بر این، ممکن است آزمایش کومبس برای بررسی افزایش تجزیه سلول های قرمز خون انجام شود.

زردی نوزادان چگونه درمان می شود؟

زردی خفیف معمولاً با بالغ شدن کبد کودک به خودی خود برطرف می‌شود. تغذیه مکرر (بین 8 تا 12 بار در روز) به نوزادان کمک می‌کند تا بیلی روبین را از بدن خود عبور دهند.

زردی شدیدتر ممکن است به سایر درمان ها نیاز داشته باشد. فتوتراپی یک روش متداول و بسیار م ofثر در درمان است که از نور برای تجزیه بیلی روبین در بدن کودک شما استفاده می‌کند.

در فتوتراپی، کودک شما روی تخت مخصوص زیر نور طیف آبی قرار می‌گیرد در حالی که فقط پوشک و عینک محافظ مخصوص دارد. یک پتو فیبر نوری نیز ممکن است در زیر کودک شما قرار گیرد.

در موارد بسیار شدید، ممکن است انتقال تبادل ضروری باشد که در آن کودک مقادیر کمی خون از اهدا کننده یا بانک خون دریافت می‌کند.

این جایگزین خون آسیب دیده کودک با سلول های قرمز خون سالم است. این امر همچنین باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز کودک و کاهش سطح بیلی‌روبین می‌شود.

آیا می توان نوزاد قبل از تولد زردی  نداشته باشد؟

هیچ راهی واقعی برای جلوگیری از زردی نوزاد وجود ندارد. در دوران بارداری می توانید گروه خونی خود را آزمایش کنید.

پس از تولد، در صورت لزوم، گروه خونی کودک شما آزمایش می‌شود تا احتمال ناسازگاری گروه خونی که منجر به زردی نوزاد می‌شود را رد کند. اگر کودک شما زردی دارد، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از شدیدتر شدن آن جلوگیری کنید:

اطمینان حاصل کنید که کودک شما از طریق شیر مادر تغذیه کافی دارد. تغذیه کودک با 8 تا 12 بار در روز در چند روز اول، کمبود آب در بدن کودک را تضمین می‌کند، که به بیلی‌روبین کمک می کند تا سریع‌تر از بدن او عبور کند.

اگر به نوزاد خود شیر نمی‌دهید ، برای هفته اول هر 2 تا 3 ساعت 1 تا 2 اونس شیرخشک به کودک بدهید. نوزادان نارس یا کوچکتر ممکن است مقادیر کمتری از شیرخشک مصرف کنند، همچنین نوزادانی که شیر مادر نیز دریافت می‌کنند. اگر نگران هستید که کودک شما شیر خشک کم یا بیش از حد مصرف می‌کند یا حداقل 8 بار در 24 ساعت غذا نمی‌دهد، با پزشک خود صحبت کنید.

کودک خود را با دقت در پنج روز اول زندگی از نظر علائم زردی مانند زردی پوست و چشم کنترل کنید.

درمان زردی نوزادان در ایام کرونا

زردی در نوزادان بسیار رایج است. زردی هنگامی رخ می دهد که سطح بیلی روبین در خون بالا باشد. معمولاً زردی نوزادان بی خطر است. در طی یک تا دو هفته پس از تولد کودک به راحتی خود به خود درمان می‌شود. اما اگر سطح بیلی روبین همچنان بالا باشد، کودک باید در بیمارستان بستری شود. برخی از روش های درمانی وجود دارد که می‌توان برای درمان زردی نوزادان تلاش کرد. با این حال ، قبل از آزمایش این روش های درمانی باید با پزشک مشورت کرد.

روش های طبیعی برای درمان زردی در نوزادان

ابتلای نوزاد به زردی طبیعی است. روش های مختلفی برای درمان وجود دارد که می توانید زردی نوزادان را درمان کنید. در زیر لیستی از روش‌های درمانی وجود دارد که می توانید برای درمان زردی نوزادان تلاش کنید.

 مرتباً به کودک خود شیر دهید.

اگر نوزاد تازه متولد شده شما زردی دارد، مرتباً به او غذا دهید. شیردهی مکرر کودک کوچک، به از بین بردن بیلی‌روبین از جریان خون وی و دفع آن از طریق مدفوع و ادرار کمک می‌کند. نوزادان مبتلا به زردی زیاد می‌خوابند. اگر کودک شما زردی دارد، ممکن است خیلی هم بخوابد. برای تغذیه او را در فواصل منظم بیدار کنید.

همچنین، مادران هنگام شیردهی به نوزادان خود باید از رژیم غذایی سالم استفاده کنند. وعده‌های غذایی تازه تهیه شده، مغذی و متعادل، شامل سبزیجات برگ سبز، بخش کوچکی از غذاهای دریایی با سطح کم جیوه در هفته ، غذاهایی با چربی های سالم، دانه ها، مغزها، میوه ها، گوشت خوب پخته شده و دوز سالم نشاسته غنی از فیبر می‌تواند مفید باشد.

یکی دیگر از مواردی که می تواند به مادران در ایجاد رابطه شیردهی با نوزادان خود کمک کند تماس پوست با پوست است. این به شروع شیردهی کمک می‌کند و یک برنامه شیردهی در اوایل زمان تعیین می‌کند، که به نوبه خود به کاهش سطح بیلی‌روبین کمک می‌کند.

بهینه سازی حمایت از شیردهی نیز برای اطمینان از اینکه کودک منحصراً طبق برنامه از شیر مادر تغذیه می‌کند، ضروری است. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که شما یک سیستم پشتیبانی دقیق تشکیل می‌دهید که شامل خانواده نزدیک و گروه های همسالان شما باشد.

 کودک خود را زیر آفتاب قرار دهید.

اگر کودک شما زردی دارد ، او را روزانه 1-2 ساعت در زیر نور آفتاب نگه دارید. با این حال ، مراقب باشید که کودک قبل از ساعت 8 صبح تابش خورشید را دریافت کند. اشعه خورشید به کاهش میزان بیلی‌روبین در خون و درمان زردی کمک می‌کند.

ماساژ کودک را منظم کنید.

یک مطالعه نشان داد که ماساژهای تسکین دهنده روغن همراه با مدتی در معرض نور آفتاب صبحگاهی هر روز می‌تواند فرکانس حرکات روده را در نوزادان بهبود بخشد و با کاهش گردش خون کبدی به از بین بردن بیلی روبین کمک کند.

از مکمل ها استفاده کنید.

نوزادان تازه زایمان مبتلا به زردی باید در مقایسه با نوزادانی که از این نظر سلامتی ندارند، بیشتر تغذیه شوند. در صورتی که شیر مادر برای بسته شادی شما کافی نیست، می‌توانید به او شیر خشک شیر بدهید. مصرف ناکافی شیر منجر به کم آبی و حرکات روده کمتر در نوزاد می‌شود و در نهایت منجر به کاهش دفع بیلی‌روبین از بدن می‌شود.

گاهی اوقات، یک نوزاد تازه متولد شده ممکن است به دلیل نوشیدن شیر مادر مادر دچار زردی شود. تصور می‌شود برخی از مواد شیمیایی موجود در شیر مادر مسئول هستند، اما معمولاً یک بیماری بی‌خطر است که خود به خود برطرف می شود. مادران معمولاً مجبور نیستند شیردهی را قطع کنند.

اکثر نوزادان تازه متولد شده با زردی متولد می شوند و به سختی به هیچ درمانی نیاز دارد. در عرض یک یا دو هفته ، زردی به خودی خود بهبود می یابد. برای زردی خفیف می توانید از درمان های خانگی کمک بگیرید (البته بعد از مشورت با پزشک). اما اگر سطح بیلی‌روبین همچنان افزایش می‌یابد، شما باید سریعاً نوزاد تازه متولد شده خود را به پزشک منتقل کنید. هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد اگر کودک شما به آن مبتلا شود.

نور خورشید طبیعی

هنگامی که نوزادان مبتلا به زردی می‌شوند ، جدا از نوردرمانی، پزشکان توصیه می‌کنند آنها را در معرض نور آفتاب قرار دهند زیرا مفید است.

آب نیشکر

آب نیشکر به تقویت کبد کمک می‌کند و به عملکرد مناسب آن کمک می‌کند. روزانه یک لیوان بنوشید تا زردی شما بهبود یابد.

شیرگاو

شیر گاو از نظر مواد مغذی، هضم شیر بز آسان است و برای نوزادان و بزرگسالان مناسب است. شیر بز همچنین دارای آنتی بادی های مفیدی است که به بهبود زردی کمک می‌کند.

آب انگور سبز

آب انگور سبز به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. سطح بیلی‌روبین سرم را متعادل کرده و زردی را درمان می‌کند.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی عالی است. همچنین کاهش چربی خون است بنابراین به کبد کمک می‌کند. به صورت چای زنجبیل داشته باشید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

سیر

سیر یک آنتی اکسیدان قوی است. این به سم زدایی کبد کمک می‌کند و بنابراین در بهبود زردی نقش دارد. درباره فواید سیر برای سلامتی بیشتر بدانید.

لیمو

آب لیمو به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی به رفع انسداد مجاری صفراوی کمک می‌کند. همچنین، ایمنی را افزایش می‌دهد و آسیب بیشتر به کبد را متوقف می‌کند.

ماست

پروبیوتیک‌های موجود در ماست به بهبود ایمنی بدن کمک می‌کنند. سطح بیلی‌روبین سرم را پایین آورده و از باکتری‌های مضر محافظت می‌کند. روزانه یک کاسه کشک بخورید تا زردی شما بهبود یابد. در مورد خواص ماست برای سلامتی بیشتر بخوانید.

گوجه فرنگیها

لیکوپن، ترکیبی که در گوجه فرنگی یافت می‌شود، یک آنتی اکسیدان قوی است. این به سم زدایی کبد و بهبود زردی کمک می‌کند. آب گوجه فرنگی آب پز درست کنید و روزانه یک لیوان بخورید.

قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی، با پزشک خود مشورت کنید. با استفاده از داروهای منظم و داروهای خانگی، می‌توانید به طور موثرتری با زردی مبارزه کنید.

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *