عرق کاسنی و ترنجبین برای زردی نوزاد

آنچه در این مقاله میخوانیم

عرق کاسنی و ترنجبین برای زردی نوزاد

عرق-کاسنی-و-زردی-نوزاد

کاسنی گیاهی است از ریشه گل مینا که با تاثیراتی که بر روی کبد می‌گذراد زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم می‌کند و بیلی‌روبین و بار کبد را می‌کاهد و باعث دفع زردی می‌شود.

کبد کدام عضو است :

احتمالا می‌دانید که کبد مسئول دفع سموم از بدن است و مواد مغذی را از مواد زائد جدا می‌کند، تجزیه‌ی مواد شیمیایی و سوخت و ساز چربی‌ها و تنظیم هورمون‌ها از دیگر کار کرد‌های کبد است.

مسئولیت کبد :

هرچیزی ک می‌خوریم با کبدمان در ارتباط است، بنابراین اگر این عضو دچار بحران شود تمام اعضای بدن را در گیر خودش می‌کند و عوارضی را بروز می‌دهد. بنابراین سموم بدن در آن تجمع می‌آیند و مشکلاتی از جمله زردی را فراهم می‌آورد.

خواص-ترنجبین-و-کاسنی-در-درمان-زردی

عرق کاسنی و عرق ترنجبین برای زردی نوزاد تاثیر گذار است؟ یکی از سوالات رایج و پر تکرار والدین نوزاد تازه متولد شده در مورد زردی فرزندشان از ماست که میگویند شنیده ایم باید به نوزادان عرق کاسنی یا ترنجبین بدهیم برای کاهش زردی بچه، ایا چنین اقدامی از منظر پزشکی و علمی صحیح است؟

این قشر از والدین احتمالا مادر پدرانی هوشیار هستند که با هر کلام و نصیحتی از هر شخصی سریعا اقدام نمی‌کنند و ابتدا با درمانگر مربوطه مشورت لازم را انجام می‌دهند. بنابراین ما مشکلی با چنین والدینی نخواهیم داشت چون از ابتدا کار را به کاردان می‌سپارند و با صحبت‌های مادربزرگ‌ها و بزرگ خانواده خودشان و نوزادشان را در دردسر نمی اندازند.

مشکلمان دقیقا با آن قشر از والدین است که به هر صحبتی که از هرشخصی می‌شنوند عمل می‌کنند و عملا نوزاد را با موش آزمایشگاهی اشتباه می‌گیرند و هر صحبتی را روی نوزاد پیاده می‌کنند. اینکه چنین والدینی را قانع کنیم که حرف چه کسی را بپزیرند کاری بسیار سخت است چون عملا به علم پزشکی اکتفا نمی‌کنند و صحبت هر شخصی را ملاک درمان قرار می‌دهند بدون آنکه به چه کاره بودن شخص توجه داشته باشند.

والدین عزیز شما باید ملاک عمل کردنتان پزشک و کادر درمانی نوزاد باشد نه اقوام و بستگانی که علم شان به بزرگ کردن چند فرزند قبلی اکتفا کرده باشد.

عرق کاسنی و ترنجبین دو مایع سرد مزاج هستند که برای زردی نوزاد مفید اند اما به چه طریق باید مصرف شوند؟
این دو عرقیجات فقط به درد نوزادانی می‌خورد که از سینه ی مادر تغذیه می‌کنند و شیر مادر را می‌خورند.

بنابراین به مادرانی که به نوزادشان شیر می‌دهند توصیه می‌کنیم از عرق کاسنی و ترنجبین برای زردی نوزاد استفاده کنند، چون تمام مواد غذایی که مادر میخورد مستقیما در شیرش ترشح می‌شود و به نوزاد می‌رسد بنابراین این عرقیجات با ریز ملکول‌های اصلاح شده برای دستگاه گوارش نوزاد به بدنش می‌رسند و کاملا هم اصولی و علمی پیش رفتید بدون بوجود آوردن مشکلی برای نوزادتان .

هرگز عرقیجات را به نوزاد خود نخورانید.

چرا نباید به نوزاد تازه متولد شده جهت کاهش زردی عرق کاسنی و ترنجبین بدهیم؟

نوزاد تازه متولد شده و کلا اطفال زیر شش ماه نباید چیزی به غیر از شیر مادر یا شیر خشک و ویتامین آد مصرف کنند و هرچیزی غیر از این گزینه‌ها باید زیر نظر متخصص مربوطه استفاده شود.
به طور مثال نوزاد شما ممکن است در روزهای اولیه‌ی تولد مبتلا به کولیک نوزادی باشد و امان شما را از درد و گریه ببرد بنابراین پزشک متخصص برای نوزادتان قطره کولیک تجویز می‌کند. در اینجا ما چیزی غیر از دو فاکتور نام برده شده به نوزاد می‌خوانیم که زیر نظر پزشک نوزادان شروع و تمام میشود و میزان استفاده و تعیین تعداد قطرات هم مشخص شده است.

علت منع دادن عرق کاسنی و ترنجبین به نوزاد مبتلا به زردی چیست؟

همانطور که در بالا ذکر کردم شما به نوزاد زیر شش ماه چیزی جز شیر و ویتامین آد نباید بدهید و این مسئله منع برمیگردد به مشکلات گوارشی از جمله رفلاکس که ممکن است در آینده ای نه چندان دور برای نوزاد شما که هنوز دستگاه گوارش کاملی بر ای هضم موادی غیر از شیر را ندارد باعث ایجاد مشکل شود.

اومدیم ابروشو درست کنیم زدیم چشمشو کور کردیم

ضرب المثل معروفی که دقیقا در اینجا کاربرد دارد
نوزاد مبتلا به زردی است و به جای اینکه از روش‌های درمانی و پزشکی مرسوم توصیه شده مثل اجاره دستگاه زردی و فتوتراپی بهره بگیرید به نوزاد خوراکی‌های بزرگسال را که گوارش آن قادر به هضم نیست می‌دهید و باعث عکس‌العمل نامطلوب بدن نوزاد می‌شوید مثل رفلاکس که برایتان مثال زدم و زردی نوزاد را شاید هم با روش غیر درست پایین آوردید اما رفلاکس را برایش به وجود اوردید.

نوزادم شیر مادر نمی‌خورد چطور از عرق کاسنی و ترنجبین در کنار دستگاه فتوتراپی استفاده کنم که ضرری برایش نداشته باشد؟

حمام عرق کاسنی و ترنجبین می‌تواند بهترین گزینه برای پایین آوردن زردی نوزاد شما در کنار ماندن در دستگاه زردی در منزل باشد.

حمام عرق کاسنی و ترنجبین؟

نوزادتان عاشق غوطه‌ور شدن در آب است. نه ماه اینگونه در شکم مادر زندگی کرده است پس یک بطری عرق کاسنی را در وان کوچک نوزادتان خالی کنید وانی که نصف آن آب ولرم است؛ حالا دمای آبی که عرق کاسنی در آن ریختید را چک کنید که مناسب باشد. نوزاد را در وان آب و عرق کاسنی غوطه ور کنید، حمامش کنید، بگذارید چندین دقیقه در آب بماند تا زردی را ک به اصطلاح طب سنتی در واقع آتش گرفتن نوزاد معنی میدهد تسکین دهد و کمی شعله فروکش کند.
حالا نوبت حمام کردن نوزاد در همان آب است، خیلی آرام به همان طریق حمام معمولی نوزاد را بشویید و در همان آب مجددا استحمام کنید لیف یا شامپوی مناسبش را ( اگر استفاده میکنید) بزنید.

مراقب باشید
١_عرقیجاتی که به آب اضافه می‌کنید دمای مناسبی داشته باشد اگر سرد است گرمش کنید اگر گرم است خنکش کنید سپس نوزاد را در وان بگذارید.
٢_نوزاد از ان آب در دهانش نرود و قورت ندهد.

جایگزین عرق کاسنی برای نوزاد چیست؟

جایگزین عرق کاسنی که نمی‌توانیم به نوزادان بدهیم ماده ی خوراکی دیگری هست؟
آیا ماده خوراکی وجود دارد که به جای عرق کاسنی که نمی‌توانیم به نوزادان بخورانیم، بدهیم؟
اکثر متخصصین اطفال برای نوزادانی که مبتلا به زردی فیزیولوژیک هستند در کنار درمان زردی با فتوتراپی در منزل قطره ای برای نوزاد تجویز می‌کنند که می‌توانید از داروخانه ها اگر موجود داشته باشند تهیه کنید و شروع به خوراندن به نوزادتان بکنید.

قطره بیلی ناستر یا قطره زردی :

قطره بیلی‌ناستر یا قطره زردی نام قطره‌ای است که شما میتوانید از داروخانه با یا بدون نسخه پزشک برای نوزادتان تهیه کنید و در کنار اجاره دستگاه در منزل روش درمانی خوبی است .

محاسبه تعداد قطراتی که باید به نوزاد بدهیم :

محاسبه تعداد قطرات خیلی ساده است فقط کافی است بروشور روی قطره را که تهیه کردید مطالعه کنید. اگر هم بروشوری داخل جعبه موجود نبود فرمول محاسباتی اش را در ادامه ذکر کرده ایم:

فرمول محاسباتی قطره زردی :

وزن نوزاد ضربدر ٣یا ۴ = هر ٨ساعت

مثلا نوزادمان ٣ کیلوگرم است
٣ ضربدر ٣یا ۴ میشود ٩ یا ١٢
شما موظف هستید هر ٨ساعت ٩الی ١٢ قطره به نوزادتان بیلی‌ناستر بدهید.

عوارض قطره بیلی ناستر :

از عوارض این قطره که ممکن است در نوزاد شما پدیدار شود اسهال است، باید مراقب باشید زمانی که درحال استفاده از این قطره هستید مدفوع نوزاد را چک کنید که آبکی نباشد.

اسهال در نوزاد به چه شکل است؟
وقتی می‌گوییم نوزادمان اسهال گرفته یعنی مدفوعش آبکی شده است این را با مدفوع نرم اشتباه نگیرید! مدفوع نوزادان با مدفوع بالغین متفاوت است و قوام به نسبت نرم تری دارد و این به معنی اسهال نیست.

اگر نوزاد بعد مصرف قطره بیلی ناستر اسهال شد :
اگر نوزاد بعد از مصرف قطره اسهال شد قطره را کم و سپس قطع کنید.

در مورد کاسنی:

یک گیاه پایا با گل های آبی و ارغوانی
منشا اصلی این غرب آسیا، اروپای مرکزی و و شمال افریقاست.
این گیاه تصفیه کننده خون، شست و شوی دهنده کبد و کلیه و خون ساز است و خواص دارویی فراوانی دارد، به شرط آنکه به درستی و به اندازه مصرف گردد.
کاسنی بازکننده است و سموم بدن را دفع می‌کند.
این گیاه برای درمان التهابات کبد و دفع زردی از آن بسیار مناسب است اما به دلایلی که در بالا ذکر کردیم برای نوزاد به صورت مستقیم مناسب نیست.

عرق کاسنی:

آب برگ این گیاه چون خاصیت سردی دارد برای درمان یرقان، خفقان، بیماری‌های کبدی و سردرد بسیار مناسب است.
همچین به دلیل خواص تب بری که دارد بی حالی و کرختی ماشی از زردی را کم کم برطرف می‌کند به شرطی که به صورت اصولی به نوزاد استفاده شود و اینکار از طریق شیر مادر باشد و در کنار آن شما نوزاد را داخل دستگاه های پایین آورنده زردی نیز بگذارید.

به دلیل همین خواص بی شمار است که در آشپزخانه هر مادر و مطبخ هر مادربزرگی شیشه‌هایی پر شده از این گیاه می‌بینیم.

جالب است بدانید این گیاه برای رحم هم بسیار مناسب است و رحم را به وظیفه ی اصلی آن وامی‌دارد.
البته این گیاه خواص بیشمار زیادی دارد که شرح آن در این مقاله نمی‌گنجند.

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *