زردی نوزادم را چگونه درمان کنم؟

آنچه در این مقاله میخوانیم

درمان زردی نوزاد

واژه زردی از منظر طب سنتی به معنای آتش گرفتن است، نه به معنای آن که گمان کنید نوزادتان در آتش میسوزد اما به معنی گرمی بیش از حد تلقی می‌شود. پس بدانید هرچیزی مهم باعث خنکی آن نوزاد شود برایش مفید است. خنکی نه به آن معنا که نوزاد را در یک تشت‌پر از یخ قرار دهید، بلکه به معنای خوراندن مواد غذایی خنک و طبع سرد به مادر و شیر دادن به نوزاد است یا شستن نوزاد با عرق کاسنی یا خنک و مطلوب نگه داشتن فضای اتاق نوزاد و …

از منظر علم پزشکی ،زردی ، تجاوز بیلی‌روبین بیش از حد مجاز است در واقع بیلی‌روبین در بدن همه‌ی ما تولید می‌شود. اما کبدِ ما این عامل دفعی را به خوبی شناسایی می‌کند و از بدن دفع می‌کند اما در نوزاد تازه به دنیا آمده به علت بالغ نشدن کبد این ماده (بیلی‌روبین) نمی‌تواند شناسایی و دفع شود به همین خاطر در بدن نوزاد تولید می‌شود اما دفع نمی‌شود. این تولید و عدم دفع مداوم باعث تجمع بیلی‌روبین در بدن نوزاد می‌شود و تاجایی ادامه می‌یابد که زردی در پوست و مخاط چشم نوزاد هویدا می‌شود و مادر و پدر را آگاه می‌کند.

زردی نوزادم را چگونه درمان کنم؟

حالا مادر و پدر که شاهد زرد شدن نوزادشان می‌شوند به دنبال راه چاره و درمان آن می‌گردند در این میان ابتدا باید آزمایش بدهند و پس از گرفتن نتیجه دو انتخاب دارند اینکه نوزاد را در بیمارستان بستری کنند یا در خانه دستگاه اجاره کنند، این اولین دوراهی پیش روی والدین نوزاد است در این بین والدین دو دسته می‌شوند. عده ی اول که تا اسم درمان در خانه را می‌شوند

ترس و وحشت به جانشان می افتد که چطور نوزاد چند روزه مان را به تنهایی در خانه درمان کنیم؟ آیا این کار درست و اصولی ست؟ وقتی نه پزشک و نه پرستار در خانه من نیست درمان زردی را آغاز کنم و سریعا به بیمارستان مراجعه می‌کنند و نوزادشان را بستری می‌کنند و مشقات بیمارستان را به جان میخرند !!
عده ی دوم افرادی هستند که با کمی تحقیق و جستجو متوجه امر درست می‌شوند و شروع به درمان در منزل می‌کنند،
اینکه درمان در منزل امر درستی ست یا درمان در بیمارستان، بحثی ست که به درجه عدد زردی نوزادتان بستگی دارد یعنی در درجات خفیف که حدودا تا عدد ۱۲ و درجات متوسط زردی که تا عدد ۱۶ هست دستگاه های خانگی پاسخگو هستند و گاها دستگاه هایی با کیفیت بالاتر تا زردی عدد ۲۰ را درمان می‌کنند اما در درجات بالاتر شما نیاز به بستری در بیمارستان دارید.

حالا ما اینجا هستیم تا به شما آموزش دهیم این والدین به کجا و چه چیز رسیده اند بعد از تحقیق که ترجیح می‌دهند نوزادشان را در منزل درمان کنند.

 

درمان زردی نوزاد

انواع روش های درمان زردی؟

اگر بخوام برایتان ساده و قابل فهم بگویم، درمان اصلی و مهم زردی نوزاد در واقع یک چیز است و آن هم دستگاه های فتوتراپی ست که شامل لامپ های ست که با پرتو آبی رنگ با یک طیف خاص درمان زردی را انجام می‌دهند حال این دستگاه چه در بیمارستان باشد چه در منزل باشد یک عمل را انجام می‌دهد و آن هم تابش نور است البته دستگاه بیمارستانی و خانگی تفاوت‌هایی با هم دارند.

از جمله تعداد لامپ‌ها، شما ممکن است در دستگاه بیمارستانی بشنوید تعداد لامپ‌ها به عدد دوازده یا حتی بیست برسد اما در دستگاه‌های با مجوز خانگی تعداد لامپ‌ها چهار، شش، و هشت می‌باشد و این به دلیل امن‌تر شدن دستگاه برای کاربرد خانگی آن است در واقع در دستگاه خانگی چون ما از هیچ نیروی تخصصی بهره مند نیستیم و درمان صرفا توسط مادر و پدر جلو می‌رود مجبور هستیم.

ریسک خطر درمان را به صفر برسانیم تا در صورت سهل انگاری والدین خسارتی به نوزاد وارد نشود بنابراین مجوز وزارت بهداشت در درمان خانگی تا تعداد لامپ‌های ۸ است، پس عملا کارایی دستگاه تا چه در بیمارستان چه در خانه یکی است اما معایب بیمارستان می‌تواند یکی از گزینه های باشد که باعث عدم تمایل به بستری وجود داشته باشد مثل : عفونت‌های بیمارستانی که کودک را تهدید می‌کند یا دوری مادر و فرزند و یا خوراندم شیر خشک به نوزاد برای جواب دهی بهتر دستگاه‌ها، رفت و آمده‌ای پی در پی والدین به بیمارستان و دست آخر خون گرفته‌ای متعدد با سرنگ برای چک کردن روند درمان  در صورتی که انجام همه ی اینها در خانه امکان پذیر بود و اگر با یک تیم تخصصی مشورت میکردید حدا از دستگاهای فتوتراپی جهت درمان زردی بلکه آزمایش زردی نوزادتان را بدون خونگیری در منزلتان با دستگاه های پوستی خارجی اندازه گیری می‌کردند.

با ما در خانه بمانید…

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *