نحوه صحیح شیردهی نوزاد به چه صورت است؟

آنچه در این مقاله میخوانیم

آموزش نحوه صحیح شیردهی به نوزاد

اگر شما مادری هستید که شدیدا تمایل دارید خودتان به فرزندتان شیر بدهید احتمالا با مسئله شیر خوردن نوزادتان کمی به مشکل برخورده‌اید، خصوصا اگر فرزند اولتان را به دنیا آورده باشید‌، پس ما کاملا با اوضاع روانی و فیزیکی شما در این شرایط آشنا هستیم و درکتان می‌کنیم و می‌دانیم که احتمالا کودک شما سینه‌تان را نمیگیرد یا به سختی این کار را انجام می‌دهد، رعایت نکردن اصول شیردهی نوزاد باعث می‌شود، نوک سینه‌های شما ترک خورده و شیر درون سینه ها تجمع پیدا بکند و این  باعث درد شدید و متورم شدن نوک سینه‌های شما می‌شود از طرفی ممکن است فکر شما را درگیر کرده شدیدا اندوهگینتان کند که چرا نوزاد من شیر نمی‌خورد.

از این پس که وارد این سایت شدید کافی ست که به ما اعتماد کنید و تجربیات ما را با دقت بخوانید و خیلی دقیق به آن عمل کنید تا نتیجه را به سرعت ببینید، چون ما در این قسمت سعی داریم نکاتی تخصصی راجب شیردهی نوزاد را به شما بیاموزیم .
و یک سورپرایز ویژه هم برای مادرانی که از خدمات دستگاه‌های زردی نوزاد شرکت ما استفاده کردند داریم، شما می‌توانید در صورت تماس با  آن شماره پشتیبانی، مسقیماً با مامای شرکت تماس تلفنی برقرار کنید و یک ویزیت تلفنی رایگان از ما هدیه بگیرید‌.

 

 

 

 

 

انواع حالت‌های شیردهی به نوزاد

 

 

شیردهی در وضعیت بیولوژیکی

 

حالت بیولوژیکی

در این حالت مادر به صورت کامل یا نیمه دراز کشیده قرار گیرد، به گونه‌ای که قسمت بالا تنه کمی به سمت بالا خم شده باشد. سپس مادر نوزاد را در آغوش بگیرد به گونه‌ای که سر نوزاد روی سینه مادر و شکمش روی شکم مادر قرار گیرد. این روش شیردهی برای نوزادانی که کولیک دارند و یا در شرایطی که نوزاد دل درد دارد بسیار مناسب است.

 

 

 

 

 

 

شیردهی در وضعیت گهواره ای

 

 

شیردهی حالت گهواره ای

برای شیردهی به روش گهواره‌ای کمی آرنج خود را خم نموده، به گونه‌ای که در وضعیت 90 درجه قرار بگیرد. سپس سر نوزاد را میان آرنج خود قرار داده و بدن نوزاد را با دست آزادتان نگه دارید. مادران شیرده اغلب این روش را پس از یک ماهگی ترجیح می‌دهند چرا که این حالت شیر خوردن برای نوزادان تازه متولد شده کمی دشوار است، همچنین اگر مادر زایمان سزارین کرده باشد قرار گیری نوزاد در این حالت می‌تواند برایش آزاردهنده و دردناک باشد.

 

 

 

 

 

 

شیردهی در وضعیت متقاطع

 

شیردهی حالت گهواره ای متقاطع

این روش در واقع همان حالت گهواره‌ای است، با این تفاوت که محل قرارگیری و تکیه گاه سر نوزاد بازوی مادر است. نوزاد را به گونه‌ای که سرش در کف دست شما و مقابل سینه‌تان و ساعدتان تکیه گاه بدن نوزاد باشد در آغوش بگیرید. این حالت شیر خوردن برای نوزادان بسیار خوشایند است چرا که مادر سر نوزاد را نگه داشته و هدایت می‌کند و یافتن سینه و شیر خوردن را برایش راحت می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

شیردهی در حالت خوابیده

شیردهی در حالت خوابیده به پهلو

برای شیردهی در این وضعیت، دراز بکشید و کودک را نیز به حالت خوابیده مقابل خود قرار دهید، به گونه‌ای که سر نوزاد رو به سینه شما باشد. بهتر است از یک یا چند بالشت برای تکیه گاه و زیر سرتان استفاده کنید. باری تراز کردن سر نوزاد با سینه خود هم می‌توانید از بالشت یا هر شی نرم دیگری استفاده کنید، این کار به شیر خوردن راحت تر نوزاد کمک می‌کند. در این حالت نیاز است مادر با یک دست سینه را گرفته و به سمت دهان نوزاد هدایت کند. این روش برای نوزادان چند ماهه که عمل بلع را یاد گرفته‌اند مناسب تر است اما اگر نوزاد شما در روزهای ابتدایی پس از تولد هم بتواند در این حالت شیر بخورد مانعی ندارد.

 

 

 

 

 

 

شیردهی در حالت زیر بغل

 

 

شیردهی در حالت زیر بغل

نوزاد را در آغوش بگیرید به گونه‌ای که سر نوزاد سمت سینه‌تان و پاهایش پشتتان باشد. سر نوزاد روی کف دستتان و بدنش روی ساعدتان قرار گیرد. با دست آزادتان سینه را گرفته و به سمت دهان نوزاد هدایت کنید. این روش برای مادرانی که سینه‌های بزرگ دارند و مادرانی که نوزاد دوقلو دارند بسیار مناسب است.

 

 

 

 

 

 

 

 

نکاتی که در شیردهی باید رعایت کنید:

نکات مهم شیردهی به نوزاد

1. از همه غذایی که مادر میخورد مستقیما بر شیر تاثیر می‌گذارد پس توصیه ما این است که از خوراکی‌های بد بو مثل سیر و پیاز، پیازچه خصوصا به صورت خام پرهیز کنید.
مواد نفاخ مثل شیر، کاهو، کلم، نخود، لوبیا و… پرهیز کنید تا روده‌های کودکتان نفاخ نشود‌.
مواد سرد مزاج مثل: خیار، هندوانه، دوغ، کدو، باقالی، اسفناج و…. کمتر استفاده کنید یا در صورت مصرف از مصلح آن (مواد گرمی) مثل: عسل، دارچین، گوشت بلدرچین هم استفاده کنید.

 

2. مادری که پستان‌های متورم شده از شیر دارد اما شیر از سینه‌هایش جاری نمی‌شود قبل از هر بار شیردهی باید به مدت پنج دقیقه سینه‌ها را زیر آب ولرم روشویی با دست ماساژ ِ به سمت نوک دهد این حرکت کمک به روند جریان شیر می‌کند.

 

3. اگر با وجود ماساژ زیر آب ولرم و مکیدن نوزاد شیر جاری نشد نوک و هاله سینه را چندین مرتبه به سمت بیرون فشار دهید تا شیر قطره قطره تخلیه شود وحالا سعی کنید نوک سینه را در دهان نوزاد بگزارید چون نوراد حس بویایی قوی دارد و با بوی شیر به سمت نوک پستان کشیده می‌شود، با اینکه سینه را در دهان نوزاد میگزارید ممکن است بازهم مکیدن را آغاز نکند، یا با دوبار مکیدن خسته شود و ادامه ندهد یادتان باشد این طبیعی است چون فک نوزاد ضعیف است و این موضوع نباید شمارا تسلیم کند و شیر خشک را آغاز کنید ، چندین بار در طول روز این کار را انجام دهید تا بالاخره کودک سینه را بگیرد.

 

4.  اگر هم به این نتیجه رسیدید که کودک خیلی گرسنه است و حتما باید شیر خشک داده شود از مقدار خیلی خیلی کم شروع کنید و با سرنگ با پوزیشن مکیدن شیر مادر شروع کنید و سرنگ (بدون سر سوزن) را کنار سینه نگه دارید جوری شیر را به کودک بخورانید که از نوک سینه خودتان جاری شود و به دهان کودک برسد و به صورت خیلی آسان شیر را با شیشه شیر در اختیارش قرار ندهید در این صورت کودک برای شیر خوردن از سینه هیچ تلاشی نخواهد کرد و به اصطلاح تنبل می‌شود.

 

5. برای شیر دادن به نوزاد حتما چهار انگشت زیر سینه و یک انگشت شصت بالا ی سینه باشد و هرگز به صورت قیچی‌هاله سینه را نگیرید چون مجاری شیر را مسدود می‌کنید.

 

چطور به نوزاد شیر بدهیم؟

نحوه شیردهی به نوزاد

  • قبل از شروع شیردهی، دست‌های خود را بشویید و به دست‌های نوزاد اهمیت بدهید.
  • نوزاد را به طور راحت در آغوش بگیرید و به او اجازه دهید سرش در خط مستقیم با پستان شما قرار گیرد.
  • با یک دست، پستان خود را به سمت دهان نوزاد بیاورید و با انگشتان خود لبه پستان را به داخل دهان او بگذارید.
  • این نکته را در نظر بگیرید که نوزاد باید بخواهد پستان را بگیرد و شما نباید نیروی اضافی به کار ببرید.
  • بعد از اینکه نوزاد پستان را در دهان گرفت، باید به طور طبیعی شیر خورده می‌شود
  • اگر نوزاد، خود را از پستان جدا کرد، از اجباری شیر دادن خودداری کنید تا نوزاد دوباره میل به شیرخوری پیدا کند.
  • شیردهی باید طبیعی و آرام باشد و نوزاد باید به آرامی شیر بخورد.

 

نوزاد روزی چند وعده شیر بخورد؟

کودکتان در زمان نوزادی باید روزانه ۸ تا ۱۲ وعده شیر بخورد.

در هر وعده بین پانزده الی چهل دقیقه مکیدن را ادامه دهد.

(اگر کمتر از پانزده دقیقه میمکد یعنی خوب شیر نمی‌خورد و اگر بیشتر از چهل دقیقه مکیدن را ادامه می‌دهد یعنی از سینه‌ی شما به عنوان پستانک استفاده می‌کند).

همچنین به نشانه‌های گرسنگی توجه کنید، این نشانه‌ها که نوزاد برای گرسنگی نشان می‌دهد، ممکن است شامل زدن دهان، مکیدن دست‌ها، گریه کردن و جستجوی پستان باشند. هنگامی که نوزاد این نشانه‌ها را نشان می‌دهد، باید شیردهی را آغاز کنید.

چطور بفهمم که نوزادم واقعا از سینه هایم شیر می خورد؟

نوزادی که در حال شیر خوردن از پستان است لب‌های برگشته به سمت بیرون دارد یعنی شما قسمت صورتی رنگ داخل لب‌های کودک را زمانی که نوک سینه در دهانش هست می‌بینید.

 

برای رهایی از شقاق یا ترک پستان این نکات را رعایت کنید:

پیشگیری از شقاق سینه در شیردهی

 

1. اینکه به هیچ وجه پستان و نوک آن را با هیچ ماده‌ی شوینده‌ای شست‌وشو ندهید فقط و فقط از آب استفاده کنید.

2. در هنگام شیر دادن شما باید کل هاله‌ی پستان را در دهان نوزادتان بگذارید نه فقط نوک سینه را، این کار جدا از جلوگیری از ترک خوردن نوک پستان به مکیدن نوزاد هم کمک میکند.

3. بعد از پایان هر نوبت شیر دهی شما باید با فشار دادن نوک پستان مقداری شیر را روی نوک سینه باقی بگذارید.

4. اگر هنوز نوک سینه‌تان ارک نخورده بعد از هر بار شیر دهی از پماد ویتامین آد استفاده کنید‌.

5. اگر نوک سینه شما ترک خورده است از پناد ماستلا یا هیدرودم استفاده کنید، اگر نقاطی که ترک خورده قارچی شده یا به اصطلاح برفک زده است می‌توانید از پماد نیستاتین استفاده کنید اما یادتان باشد قبل از شیردهی با آب تنها بشویید.

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *