اجاره دستگاه زردی نوزاد در منزل

آنچه در این مقاله میخوانیم

اجاره دستگاه زردی در منزل

چگونه می‌توانیم یک دستگاه زردی با امکانات مناسب و مورد اطمینان را تهیه کنیم؟

زردی یکی از بیماری‌های شایع در بین نوزادان تازه متولد شده می‌باشد که درمان نسبتا راحتی دارد و در بیش‌تر مواقع نیز جای نگرانی نیست و بعد از معاینه‌های بالینی اولیه توسط پزشک و با رعایت توصیه‌های پزشکی در منزل نیز به راحتی درمان می‌شود. در ادامه شما را با زردی و راه‌های درمانی آن بیشتر آشنا خواهیم کرد پس تا انتهای این مقاله را مطالعه بفرمایید.

زردی نوزاد چیست ؟

زردی نوزاد یک عارضه شایع در هنگام تولد است که به دلیل تجمع بیلی‌روبین‌ها در خون و دفع نشدن آن‌ها توسط کبد به وجود می‌آید و رنگ پوست و سفیدی چشم نوزاد را به رنگ زرد متمایل می‌کند. نوزاد زمانی که در شکم مادر قرار دارد این بیلی‌روبین‌ها توسط کبد مادر دفع می‌شود و بعد از به دنیا آمدن به دلیل کامل نشدن کبد توسط نوزاد قابل دفع نیست.

اما در بیش‌تر اوقات جای نگرانی نیست زیرا تا دو هفته بعدی تولد، کبد نوزاد شروع به کار کردن می‌کند و بیلی‌روبین های جمع شده در خون را از طریق مدفوع دفع می‌کند و زردی نیز در نوزاد از بین می‌رود و رنگ پوست نوزاد به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. فقط باید توجه داشته باشید که در طول درمان زردی به علائم نوزاد و توصیه ها و دستورات پزشک خود توجه کنید تا روند درمان به درستی انجام شود.

انواع زردی در نوزاد

زردی در نوزاد به دو دسته تقسیم می شود زردی فیزیولوژیک و زردی پاتولوژیک که هرکدام از آنها علائم و نشانه های خاص خود و درمان خاص خود را دارند که در ادامه به آنها نیز می‌پردازیم.

زردی فیزیولوژیک

زردی فیزیولوژیک همان زردی طبیعی است که در بیش‌تر نوزادان و در 48 ساعت ابتدایی تولد رخ می‌دهد و علائم زردی را نشان می‌دهد و به دلیل نارسایی در کبد نوزادان و یا به دنیا آمدن زودتر از موعد و نارس بودن نوزاد و یا ناکافی بودن شیر مادر و سیر نشدن نوزاد بروز می‌کند و توسط پزشک و با معاینات بالینی تشخیص داده می‌شود و به راحتی نیز درمان می‌شود.

زردی پاتولوژیک

زردی پاتولوژیک در همان ابتدای تولد و در 24 ساعت ابتدایی علائم خود را بروز می دهند و ممکن است به دلیل دیابت و یا مشکل تیروئید در مادر و یا مشکلات دیگر در نوزاد به وجود آمده باشد که حتما باید توسط پزشک معاینه و در بیمارستان بستری شود.

در نوزادانی که کمتر از 37 هفته و با وزن کمتر از 2/5 کیلوگرم نیز احتمال وجود زردی پاتولوژیک بسیار بالاتر می‌باشد.

در نوزادانی که ناسازگاری خونی بین نوزاد و مادر نیز وجود داشته باشد احتمال زردی پاتولوژیک افزایش پیدا می‌کند.

اگر زردی در نوزاد شما بیشتر از 2 هفته طول کشید و درجه زردی در نوزاد کاهش پیدا نکرد و تشدید شد باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این مسئله می‌تواند نشانگر بیماری دیگر در نوزاد شما باشد و یا طولانی شدن دوره زردی نیز می‌تواند برای نوزاد خطرناک باشد.

باید توجه داشته باشید که زردی پاتولوژیک یک مسئله بسیار مهم است و نوزاد شما حتما باید در بیمارستان بستری شده و زیر نظر دکتر باشد و درمان‌های به موقع روی نوزاد اعمال شود و در غیر این صورت می تواند آسیب‌های جبران ناپذیری برای نوزاد شما داشته باشد.

بایدها و نبایدهای دوران زردی

در دوران زردی نوزاد و دوره درمان برخی کارها توسط مادر و اطرافیان نوزاد نباید انجام شود زیرا ممکن است روند درمان را کندتر کند و همین مسئله نیز می تواند برای نوزاد خطرناک و برای مادر نیز استرس آور باشد.

  • عدم توجه به علائم زردی و توصیه‌های پزشک می‌تواند روند درمان را کندتر کند.
  • عدم شیردهی مکرر مادر به نوزاد نیز یکی از عوامل بسیار مهم در کندتر شدن روند درمان و تشدید میزان زردی در نوزادان می باشد. مادر باید در طول درمان به نوزاد خود مکررا شیر بدهد تا میزان دفع مدفوع در نوزاد افزایش پیدا کند و باعث دفع بیش‌تر و سریع‌تر بیلی‌روبین جمع شده در خون نوزاد شود.
  • مادر در طول درمان از خوردن غذاهای چرب، دیر هضم و فست فود و غذاهای آماده پرهیز کند زیرا خوردن چنین غذاهایی بر کیفیت شیر مادر اثر می‌گذارد و نوزاد نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد.
  • مادر از خوردن غذاهایی با ادویه‌های زیاد و تند نیز خودداری کند.

برخی عوامل نیز هستند که می‌توانند در طول درمان به مادر و نوزاد در تسریع بیماری کمک کنند و رعایت و انجام آن‌ها توصیه می‌شود.

  • استفاده از شیر خشک در کنار شیر مادر برای نوزاد. اگر نوزاد شما با شیر مادر سیر نمی‌شود و نیاز به شیر بیش‌تر دارد می‌توانید با مشورت پزشک از شیر خشک به عنوان کمکی کنار شیر مادر استفاده کنید زیرا گرسنه ماندن نوزاد زردی را تشدید می‌کند.
  • مادر می‌تواند در طول درمان از سبزیجات و میوه‌جات تازه مانند لیمو شیرین، لیمو ترش، انار و خیار استفاده کنند زیرا این مواد می‌توانند در تسریع درمان زردی نوزاد اثرگذار باشند.
  • استفاده از عناب نیز به صورت خام و یا به صورت دم کرده در این دوران می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. فقط باید توجه داشته باشید عناب می‌بایست توسط مادر مصرف شود تا از طریق شیر مادر بر روی نوزاد تاثیر بگذارد. از دادن هرگونه ماده غذایی و مایعات به نوزاد خودداری فرمایید زیرا معده و روده نوزاد فقط برای هضم شیر مناسب می‌باشد و مواد غذایی دیگر را هضم نخواهد کرد و این می‌تواند برای نوزاد در دوران بیماری خطرناک نیز باشد.
  • استحمام نوزاد در حمام با استفاده از گل ختمی و گل بنفشه نیز می‌تواند در درمان نوزاد تاثیرگذار باشد به طوری که در داخل یک وان آب ولرم بریزید و گل بنفشه و گل ختمی را به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه نوزاد را با آن آب استحمام کنید.
  • استفاده از شیرخشت و ترنجبین نیز می‌تواند به درمان نوزاد کمک کند ولی حتما با مشورت پزشک این کار را انجام دهید.

استفاده از قطره بیلی ناستر در دوران زردی

یکی از داروهایی که توسط پزشک در دوران زردی به نوزاد تجویز می شود قطره بیلی ناستر می‌باشد. این قطره از شیرخشت تهیه شده است و می‌تواند زردی را در 3 روز بعد از استفاده کاهش و روند بیماری را سرعت ببخشد.

این قطره از شیرخشت به دست می‌آید که به دلیل داشتن قند‌هایی مانند مانیتول، ساکارز، دکستروز، فروکتوز و پلی‌ساکارید‌ها می توانند باعث ایجاد اسهال در نوزاد شوند و همین مسئله نیز باعث دفع بیش‌تر در نوزاد و دفع بیلی‌روبین شود.

درجه زردی نوزاد

میزان زردی و درجه زردی در نوزادان در روند درمان بسیار تاثیرگذار است، زیرا میزان بالای زردی در نوزادان خطرناک هستند و باید در بیمارستان بستری و تحت نظر پزشک باشند. میزان و درجه زردی در نوزادان با آزمایش به راحتی قابل تشخیص است. میزان زردی معمولا از 10 تا 25 می باشد.عدد زیر 10 نشانگر عدم وجود زردی و بالای 20 نشانگر زردی بسیار زیاد در نوزاد است و اخرین درجه از زردی نیز 25 می‌باشد.

آزمایش خون

آزمایش خون یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای تشخیص میزان و درجه زردی در نوزادان است. این روش با خون‌گیری از دست و یا کف پای نوزاد انجام می‌شود که عدد در حدود 10 و یا بالاتر وجود زردی خفیف در نوزاد را نشان می‌دهد و می‌توان در منزل نوزاد را درمان کرد و اگر این عدد بعد از روند درمان به 8 و یا کم‌تر از آن رسیده باشد یعنی نوزاد زردی را دفع کرده است. اگر عدد نمایش داده شده در آزمایش خون 13 به بالا باشد زردی در نوزاد شما بالا است و عدد بالاتر از 20 نیز نوزاد باید در بیمارستان بستری شود.

استفاده از بیلی چک

دستگاه هایی در بازار وجود دارند که بدون درد و خونریزی و با نزدیک کردن دستگاه به پوست نوزاد میزان بیلی روبین و زردی در نوزاد را نشان می دهد. این دستگاه ممکن است درصدی احتمال خطا و بالا و پایین نشان دادن میزان زردی را داشته باشد اما به دلیل راحتی و امکان استفاده آن در منزل می‌تواند یک راه حل مناسبی برای تشخیص زردی باشد.

دستگاه زردی نوزاد

یکی از روش‌های درمانی برای از بین بردن زردی در نوزاد استفاده از دستگاه‌های زردی می باشد. این دستگاه‌ها با استفاده از لامپ‌های خاص باعث شکسته شدن بیلی‌روبین و دفع آن از طریق مدفوع می‌شوند که به این روش فتوتراپی گفته می شود. شما می‌توانید با اجاره دستگاه زردی در منزل این درمان را در منزل شروع کنید.

فتوتراپی چیست؟

همان طور که در بالا گفتیم در فتوتراپی از لامپ‌های مخصوص برای نوردهی به بدن نوزاد استفاده می‌شود و با این کار بیلی‌روبین‌های جمع شده در خون راحت‌تر و شکسته می‌شوند و از بدن نوزاد دفع می‌شوند اما باید توجه داشته باشید که نوزاد را بدون لباس درون دستگاه قرار دهید تا نور تابیده شده به همه نقاط بدن نوزاد برخورد کند و حتما برای جلوگیری از آسیب به چشم نوزاد از چشم‌بندهای مخصوص استفاده کنید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد در منزل

در سال‌های قبل برای درمان زردی در نوزادان حتما باید در بیمارستان بستری می‌شدند این مسئله می‌توانست برای مادری که تازه زایمان کرده بسیار سخت و مشکل باشد زیرا مادر نیاز به استراحت دارد و باید در یک محیط آرام و بدون استرس باشد تا بتواند از لحاظ بدنی و روانی سلامتی خود را به دست بیاورد.

در سال‌های اخیر وجود دستگاه‌های زردی در منزل این امکان را برای مادران فراهم ساخته‌اند تا مادران در منزل استراحت کنند و نوزادان نیز در دستگاه روند زردی خود را طی کنند و سلامتی خود را به دست بیاورند. مراکز درمانی معتبر و مجاز این امکان را برای شما فراهم می کنند تا یک دستگاه زردی نوزاد را اجاره کنید. این مراکز بعد از یک معاینه و پرسش و پاسخ شفاهی از وضعیت شما و نوزاد شما یک متخصص را نیز همراه دستگاه به منزل شما میفرستند تا روش کار کردن با دستگاه را به شما آموزش دهند.

هزینه اجاره دستگاه زردی در منزل

برخی از پدر و مادرها برای درمان نوزاد خود توسط فتوتراپی اقدام به خرید این دستگاه می کنند اما نوزاد بعد ز یک دوره درمان توسط دستگاه دیگر به آن نیازی نخواهد داشت و عملا دستگاه بدون استفاده باقی خواهد ماند و این می‌تواند برای والدین هزینه بر باشد و در این مواقع اجاره کردن دستگاه می‌تواند گزینه بهتری باشد زیرا بعد از پایان درمان دستگاه را به مراکز درمانی باز می‌گردانید و فقط هزینه چند روز استفاده را پرداخت خواهید کرد. میزان هزینه‌ای که بابت اجاره دستگاه زردی نوزاد پرداخت می‌کنید به نوع دستگاه، لامپ‌های استفاده شده و کیفیت آن‌ها و امکانات دستگاه بستگی دارد.

اگر در هنگام اجاره دستگاه با قیمت‌های نامتعارف و یا بسیار ارزان برخورد کردید به احتمال زیاد این دستگاه‌ها از لامپ‌های مخصوص استفاده نمی‌کنند و این دستگاه‌ها نه تنها زردی در نوزاد شما را از بین نمی‌برند بلکه می‌تواند برای آنها بسیار خطرناک نیز باشد.

 

خطرات استفاده از دستگاه زردی نوزاد با لامپ نامناسب

افرادی که به صورت خودسرانه این دستگاه را اجاره می‌دهند با نحوه کار کردن با این دستگاه‌ها و نوع لامپی که در این دستگاه‌ها استفاده می‌شود آشنایی ندارند و همین موضوع باعث می‌شود تا از تاریخ انقضاء لامپ‌ها اطلاعی نداشته باشند و این لامپ‌ها را به موقع تعویض نکنند و یا از لامپ‌های معمولی استفاده کنند که در این صورت نه تنها این دستگاه‌ها خاصیت درمانی ندارند بلکه می‌توانند خطراتی نیز برای نوزاد داشته باشد. اگر از دستگاه‌های زردی نوزاد به درستی استفاده نشود و یا از لامپ‌های نامناسب استفاده شد ممکن است آسیب‌های به نوازد بزند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • گرمازده شدن نوزاد:

یکی از مواردی که در طول درمان نوزاد نباید اتفاق بیافتد گرم شدن بیش از حد بدن نوزاد است زیرا این مسئله باعث می شود تا زردی دیرتر از بدن نوزاد خارج شود و یا میزان زردی در نوزاد را افزایش دهد.

  • بثورات پوستی

گرمای زیاد و نور نامناسب می‌تواند باعث بثورات پوستی در نوزاد شود.

  • کم آب شدن بدن نوزاد:

یکی دیگر از عواملی که میزان زردی را تشدید می‌کند و روند درمان را کند می‌کند کم آب شدن بدن نوزاد و عدم دفع بیلی‌روبین توسط ادرار و مدفوع می‌باشد.

  • اسهال نوزاد

اگر نوزاد بیش از اندازه زیر نور لامپ‌های دستگاه زردی نوزاد قرار بگیرد ممکن است دچار اسهال و بیرون روی شدید شود و این نیز نوزاد را از لحاظ بدنی ضعیف و خسته می‌کند.

  • تیره شدن رنگ پوست نوزاد

قرار گرفتن زیاد نوزاد زیر نور دستگاه می‌تواند باعث تیره شدن رنگ پوست نوزاد شما شود.

 

طریقه استفاده از دستگاه زردی نوزاد در منزل

شما زمانی که برای اجاره دستگاه زردی با یک مرکز درمانی تماس می‌گیرید به همرا این دستگاه ها یک متخصص نیز به منزل شما می آید تا نحوه کار کردن با دستگاه را به شما آموزش دهد.

میزان نور لامپ دستگاه و میزان زمانی که نوزاد باید در دستگاه قرار بگیرد با توجه به میزان درجه زردی و وزن نوزاد اندازه گیری می‌شود و به والدین اطلاع داده شده و نحوه کار با دستگاه نیز آموزش داده می‌شود.

نکاتی مهم در استفاده از

زردی نوزاد چیست؟ چرا به وجود می آید؟ اجاره دستگاه زردی در منزل چگونه است؟

چگونه می توانیم یک دستگاه زردی با امکانات مناسب و مورد اطمینان را تهیه کنیم؟

زردی یکی از بیماری‌های شایع در بین نوزادان تازه متولد شده می‌باشد که درمان نسبتا راحتی دارد و در بیش‌تر مواقع نیز جای نگرانی نیست و بعد از معاینه‌های بالینی اولیه توسط پزشک و با رعایت توصیه‌های پزشکی در منزل نیز به راحتی درمان می شود. در ادامه شما را با زردی و راه‌های درمانی آن بیشتر آشنا خواهیم کرد پس تا انتهای این مقاله را مطالعه بفرمایید.

زردی نوزاد چیست ؟

زردی نوزاد یک عارضه شایع در هنگام تولد است که به دلیل تجمع بیلی‌روبین ها در خون و دفع نشدن آن‌ها توسط کبد به وجود می‌آید و رنگ پوست و سفیدی چشم نوزاد را به رنگ زرد متمایل می کند. نوزاد زمانی که در شکم مادر قرار دارد این بیلی‌روبین‌ها توسط کبد مادر دفع می‌شود و بعد از به دنیا آمدن به دلیل کامل نشدن کبد توسط نوزاد قابل دفع نیست.

اما در بیش‌تر اوقات جای نگرانی نیست زیرا تا دو هفته بعدی تولد، کبد نوزاد شروع به کار کردن می‌کند و بیلی‌روبین‌های جمع شده در خون را از طریق مدفوع دفع می‌کند و زردی نیز در نوزاد از بین می‌رود و رنگ پوست نوزاد به حالت طبیعی خود باز می گردد. فقط باید توجه داشته باشید که در طول درمان زردی به علائم نوزاد و توصیه‌ها و دستورات پزشک خود توجه کنید تا روند درمان به درستی انجام شود.

انواع زردی در نوزاد

زردی در نوزاد به دو دسته تقسیم می‌شود: زردی فیزیولوژیک و زردی پاتولوژیک که هرکدام از آن‌ها علائم و نشانه‌های خاص خود و درمان خاص خود را دارند که در ادامه به آن‌ها نیز می پردازیم.

زردی فیزیولوژیک

زردی فیزیولوژیک همان زردی طبیعی است که در بیش‌تر نوزادان و در 48 ساعت ابتدایی تولد رخ می‌دهد و علائم زردی را نشان می‌دهد و به دلیل نارسایی در کبد نوزادان و یا به دنیا آمدن زودتر از موعد و نارس بودن نوزاد و یا ناکافی بودن شیر مادر و سیر نشدن نوزاد بروز می‌کند و توسط پزشک و با معاینات بالینی تشخیص داده می‌شود و به راحتی نیز درمان می‌شود.

زردی پاتولوژیک

زردی پاتولوژیک در همان ابتدای تولد و در 24 ساعت ابتدایی علائم خود را بروز می‌دهند و ممکن است به دلیل دیابت و یا مشکل تیروئید در مادر و یا مشکلات دیگر در نوزاد به وجود آمده باشد که حتما باید توسط پزشک معاینه و در بیمارستان بستری شود.

در نوزادانی که کمتر از 37 هفته و با وزن کمتر از 2/5 کیلوگرن نیز احتمال وجود زردی پاتولوژیک بسیار بالاتر می‌باشد.

در نوزادانی که ناسازگاری خونی بین نوزاد و مادر نیز وجود داشته باشد احتمال زردی پاتولوژیک افزایش پیدا می‌کند.

اگر زردی در نوزاد شما بیش‌تر از 2 هفته طول کشید و درجه زردی در نوزاد کاهش پیدا نکرد و تشدید شد باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این مسئله می‌تواند نشانگر بیماری دیگر در نوزاد شما باشد و یا طولانی شدن دوره زردی نیز می‌تواند برای نوزاد خطرناک باشد.

باید توجه داشته باشید که زردی پاتولوژیک یک مسئله بسیار مهم است و نوزاد شما حتما باید در بیمارستان بستری شده و زیر نظر دکتر باشد و درمان های به موقع روی نوزاد اعمال شود و در غیر این صورت می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای نوزاد شما داشته باشد.

بایدها و نبایدهای دوران زردی

در دوران زردی نوزاد و. دوره درمان برخی کارها توسط مادر و اطرافیان نوزاد نباید انجام شود زیرا ممکن است روند درمان را کندتر کند و همین مسئله نیز می تواند برای نوزاد خطرناک و برای مادر نیز استرس آور باشد.

  • عدم توجه به علائم زردی و توصیه های پزشک میتواند روند درمان را کندتر کند.
  • عدم شیردهی مکرر مادر به نوزاد نیز یکی از عوامل بسیار مهم در کندتر شدن روند درمان و تشدید میزان زردی در نوزادان می باشد.مادر باید در طول درمان به نوزاد خود مکررا شیر بدهد تا میزان دفع مدفوع در نوزاد افزایش پیدا کند و باعث دفع بیشتر و سریعتر بیلی روبین جمع شده در خون نوزاد شود.
  • مادر در طول درمان از خوردن غذاهای چرب ،دیر هضم و فست فود و غذاهای آماده پرهیز کند زیرا  خوردن چنین غذاهایی بر کیفیت شیر مادر اثر می گذارد و نوزاد نیز در معرض خطر قرار می گیرد.
  • مادر از خوردن غذاهایی با ادویه های زیاد وتند نیز خودداری کند.

برخی عوامل نیز هستند که می توانند در طول درمان به مادر و نوزاد در تسریع بیماری کمک کنند و رعایت و انجام آنها توصیه می شود.

  • استفاده از شیر خشک در کنار شیر مادر برای نوزاد.اگر نوزاد شما با شیر مادر سیر نمی شود و نیاز به شیر بیشتر دارد می توانید با مشورت پزشک از شیر خشک بعنوان کمکی کنار شیر مادر استفاده کنید زیرا گشنه ماندن نوزاد زردی را تشدید می کند.
  • مادر می تواند در طول درمان از سبزیجات تازه و میوه جات تازه مانند لیمو شیرین،لیمو ترش ،انار ،خیار استفاده کنند زیرا این مواد می توانند در تسریع درمان زردی نوزاد اثرگذار باشند.
  • استفاده از عناب نبز به صورت خام و یا به صورت دم کرده در این دوران می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.فقط باید توجه داشته باشد تا عناب توسط مادر خورده شود تا از طریق شیر مادر بر روی نوزاد تاثیر بگذارد و از دادن هرگونه ماده غذایی و مایعات به نوزاد خودداری فرمایید زیرا معده و روده نوزاد فقط برای هضم شیر مناسب می‌باشد و مواد غذایی دیگر را هضم نخواهد کرد و این می‌تواند برای نوزاد در دوران بیماری خطرناک نیز باشد.
  • استحمام نوزاد در حمام با استفاده از گل ختمی و گل بنفشه نیز می‌تواند در درمان نوزاد تاثیرگذار باشد به طوری که در داخل یک وان آب ولرم بریزید و گل بنفشه و گل ختمی را به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه نوزاد را با آن آب استحمام کنید.
  • استفاده از شیرخشت و ترنجبین نیز می‌تواند به درمان نوزاد کمک کند ولی حتما با مشورت پزشک این کار را انجام دهید.

استفاده از قطره بیلی ناستر در دوران زردی

یکی از داروهایی که در دوران زردی به نوزاد توسط پزشک تجویز می شود قطره بیلی ناستر می باشد.این قطره از شیرخشت تهیه شده است و می‌تواند زردی را در 3 روز بعد از استفاده کاهش و روند بیماری را سرعت ببخشد.

این قطره از شیرخشت به دست می‌آید که به دلیل داشتن قند‌هایی مانند مانیتول، ساکارز، دکستروز، فروکتوز و پلی ساکارید‌های می‌توانند باعث ایجاد اسهال در نوزاد شوند و همین مسئله نیز باعث دفع بیشتر در نوزاد و دفع بیلی‌روبین شود.

درجه زردی نوزاد

میزان زردی و درجه زردی در نوزادان در  روند درمان بسیار تاثیرگذار هستند زیرا میزان بالای زردی در نوزادان خطرناک هستند و باید در بیمارستان بستری و تحت نظر پزشک باشند.میزان و درجه زردی در نوزادان با آزمایش به راحتی قابل تشخیص است.میزان زردی معمولا از 10 تا 25 می‌باشد. عدد زیر 10 نشانگر عدم وجود زردی و بالای 20 نشانگر زردی بسیار زیاد در نوزاد است و اخرین درجه از زردی نیز 25 می‌باشد

آزمایش خون

آزمایش خون یکی از مطمئن ترین راه‌ها برای تشخیص میزان و درجه زردی در نوزادان است. این روش با خون گیری از دست و یا کف پای نوزاد انجام می‌شود که عدد در حدود 10 و یا بالاتر وجود زردی خفیف در نوزاد را نشان می دهد و می‌توان در منزل نوزاد را درمان کرد و اگر این عدد بعد از روند درمان به 8 و یا کمتر از آن رسیده باشد یعنی نوزاد زردی را دفع کرده است. اگر عدد نمایش داده شده در آزمایش خون 13 به بالا باشد زردی در نوزاد شما بالا است و عدد بالاتر از 20 نیز نوزاد باید در بیمارستان بستری شود.

استفاده از بیلی چک

دستگاه هایی در بازار وجود دارند که بدون درد و خونریزی و با نزدیک کردن دستگاه به پوست نوزاد میزان بیلی‌روبین و زردی در نوزاد را نشان می دهد. این دستگاه ممکن است درصدی احتمال خطا و بالا و پایین نشان دادن میزان زردی را داشته باشد اما به دلیل راحتی و امکان استفاده آن در منزل می‌تواند یک راه حل مناسبی برای تشخیص زردی باشد.

دستگاه زردی نوزاد

یکی از روش‌های درمانی برای از بین بردن زردی در نوزاد استفاده از دستگاه‌های زردی می باشد. این دستگاه‌ها با استفاده از لامپ‌های خاص باعث شکسته شدن بیلی‌روبین و دفع آن از طریق مدفوع می‌شوند که به این روش فتوتراپی گفته می‌شود. شما می‌توانید با اجاره دستگاه زردی در منزل این درمان را در منزل شروع کنید.

فتوتراپی چیست؟

همان طور که در بالا گفتیم در فتوتراپی از لامپ‌های مخصوص برای نوردهی به بدن نوزاد استفاده می‌شود و با این کار بیلی‌روبین‌های جمع شده در خون راحت تر و شکسته می‌شوند و از بدن نوزاد دفع می‌شوند اما باید توجه داشته باشید که نوزاد را بدون لباس درون دستگاه قرار دهید تا نور تابیده شده به همه نقاط بدن نوزاد برخورد کند و حتما برای جلوگیری از آسیب به چشم نوزاد از چشم بندهای مخصوص استفاده کنید.

اجاره دستگاه زردی در منزل

در سال‌های قبل برای درمان زردی در نوزادان حتما باید در بیمارستان بستری می‌شدند این مسئله می‌توانست برای مادری که تازه زایمان کرده بسیار سخت و مشکل باشد زیرا مادر نیاز به استراحت دارد و باید در یک محیط آرام و بدون استرس باشد تا بتواند از لحاظ بدنی و روانی سلامتی خود را به دست بیاورد .

در سالهای اخیر وجود دستگاه‌های زردی در منزل این امکان را برای مادران فراهم ساخته‌اند تا مادران در منزل استراحت کنند و نوزادان نیز در دستگاه روند زردی خود را طی کنند و سلامتی خود را به دست بیاورند. مراکز درمانی معتبر و مجاز این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا یک دستگاه زردی نوزاد را اجاره کنید. این مراکز بعد از یک معاینه و پرسش و پاسخ شفاهی از وضعیت شما و نوزاد شما  یک متخصص را نیز همراه دستگاه به منزل شما می‌فرستند تا روش کار کردن با دستگاه را به شما آموزش دهند.

هزینه اجاره دستگاه زردی در منزل

برخی از پدر و مادرها برای درمان نوزاد خود توسط فتوتراپی اقدام به خرید این دستگاه می‌کنند اما نوزاد بعد ز یک دوره درمان توسط دستگاه دیگر به آن نیازی نخواهد داشت و عملا دستگاه بدون استفاده باقی خواهد ماند و این می‌تواند برای والدین هزینه بر باشد و در این مواقع اجاره کردن دستگاه می‌تواند گزینه بهتری باشد زیرا بعد از پایان درمان دستگاه را به مراکز درمانی باز می‌گردانید و فقط هزینه چند روز استفاده را پرداخت خواهید کرد.میزان هزینه ای که بابت دستگاه زردی نوزاد پرداخت می‌کنید به نوع دستگاه، لامپ‌های استفاده شده و کیفیت آن‌ها و امکانات دستگاه بستگی دارد.

اگر در هنگام اجاره دستگاه با قیمت‌های نامتعارف و یا بسیار ارزان برخورد کردید به احتمال زیاد این دستگاه‌ها از لامپ‌های مخصوص استفاده نمی‌کنند و این دستگاه‌ها نه تنها زردی در نوزاد شما را از بین نمی‌برند بلکه می‌تواند برای آن‌ها بسیار خطرناک نیز باشد.

 

خطرات استفاده از دستگاه زردی نوزاد با لامپ نامناسب

افرادی که به صورت خودسرانه این دستگاه‌ها را اجاره می‌دهند با نحوه کار کردن با این دستگاه‌ها و نوع لامپی که در این دستگاه‌ها استفاده می‌شود آشنایی ندارند و همین موضوع باعث می‌شود تا از تاریخ انقضاء لامپ‌ها اطلاعی نداشته باشند و این لامپ‌ها را به موقع تعویض نکنند و یا از لامپ‌های معمولی استفاده کنند و همین موضوع باعث شود تا نه تنها این دستگاه‌ها خاصیت درمانی نداشته باشند بلکه خطراتی نیز برای نوزاد داشته باشند. اگر از دستگاه‌های زردی نوزاد به درستی استفاده نشود و یا از لامپ‌های نامناسب استفاده شود ممکن است آسیب‌هایی به نوازد بزند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • گرمازده شدن نوزاد:

یکی از مواردی که در طول درمان نوزاد نباید اتفاق بیافتد گرم شدن بیش از حد بدن نوزاد است زیرا این مسئله باعث می‌شود تا زردی دیرتر از بدن نوزاد خارج شود و یا میزان زردی در نوزاد افزایش یابد.

  • بثورات پوستی

گرمای زیاد و نور نامناسب میتواند باعث بثورات پوستی در نوزاد شود.

  • کم آب شدن بدن نوزاد:

یکی دیگر از عواملی که میزان زردی را تشدید می‌کند و روند درمان را کند می‌کند کم آب شدن بدن نوزاد و عدم دفع بیلی روبین توسط ادرار و مدفوع می‌باشد.

  • اسهال نوزاد

اگر نوزاد بیش از اندازه زیر نور لامپ‌های دستگاه زردی نوزاد قرار بگیرد ممکن است دچار اسهال و بیرون روی شدید شود و این نیز نوزاد را از لحاظ بدنی ضعیف و خسته می‌کند.

  • تیره شدن رنگ پوست نوزاد

قرار گرفتن زیاد نوزاد زیر نور دستگاه می تواند باعث تیره شدن رنگ پوست نوزاد شما شود.

 

طریقه استفاده از دستگاه زردی نوزاد در منزل

شما زمانی که برای اجاره دستگاه زردی با یک مرکز درمانی تماس می‌گیرید به همرا این دستگاه‌ها یک متخصص نیز به منزل شما می‌آید تا نحوه کار کردن با دستگاه را به شما آموزش دهد.

میزان نور لامپ دستگاه و میزان زمانی که نوزاد باید در دستگاه قرار بگیرد با توجه به میزان درجه زردی و وزن نوزاد اندازه گیری می‌شود و به والدین اطلاع داده شده و نحوه کار با دستگاه نیز آموزش داده می‌شود.

نکاتی مهم در استفاده از اجاره دستگاه زردی در منزل

شما در هنگام استفاده از دستگاه‌های زردی باید به نکاتی توجه کنید و این موارد را رعایت بفرمایید:

  • باید سعی کنید تا دمای محیط را نسبتا گرم و بین 20 تا 24 درجه نگه دارید که می‌توان با بستن پنجره ها نیز به این دما رسید.
  • زمانی که نوزاد را در دستگاه قرار می‌دهید از چشم‌بند و لباس زیر مخصوص استفاده کنید یا نوزاد خود را پوشک کنید تا آلت تناسلی نوزاد آسیب نبیند و باید دقت داشته باشید که پوشک نوزاد حتما خشک باشد.
  • باید هر چند ساعت یکبار نوزاد را جا به جا کنید تا تمام نقاط بدن نوزاد در معرض تابش نور لامپ قرار بگیرد.
  • شما باید در طول درمان به صورت مکرر به نوزاد خود شیر بدهید به همین دلیل نوزاد خود را هر چند ساعت یکبار از دستگاه خارج کنید و شیر بدهید و دوباره درون دستگاه قرار دهید. اگر مادر در طول زمان از شیر دادن به نوزاد خود خودداری کند نوزاد دچار کم آبی خواهد شد.

 

کلام پایانی در اجاره دستگاه زردی در منزل

همانطور که گفته شد زردی در نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع می‌باشد و در بیش‌تر موارد نیز با رعایت موارد و توصیه‌های پزشکی تا چند روز نیز قابل درمان است اما اگر به علائم نوزاد حتی علائم کوچک توجه نشود و این موارد را با پزشک در میان نگذارید می‌تواند طول درمان را افزایش دهد و همین موضوع باعث آسیب‌های شدید به نوزاد می‌شود و می تواند آسیب‌های مغزی و حتی ناشنوایی را در پی داشته باشد. استفاده از یک دستگاه زردی مناسب از یک مرکز درمانی مناسب و مجاز مسئله بسیار مهم و ضروری در درمان زردی نوزاد است و سهل انگاری در این موضوع می تواند بسیار خطرناک است.

شما در هنگام استفاده از دستگاه های زردی باید به نکاتی توجه کنید و این موارد را رعایت بفرمایید:

  • باید سعی کنید تا دمای محیط را نسبتا گرم و بین 20 تا 24 درجه نگه دارید که می توان با بستن پنجره ها نیز به این دما رسید.
  • زمانی که نوزاد را در دستگاه قرار میدهید از چشم بند و لباس زیر مخصوص استفاده کنید یا به نوزاد خود پوشک بزنید تا آلت تناسلی نوزاد آسیب نبیند و باید دقت داشته باشید که پوشک نوزاد حتما خشک باشد.
  • باید هر چند ساعت یکبار نوزاد را جا به جا کنید تا تمام نقاط بدن نوزاد در معرض تابش نور لامپ قرار بگیرد.
  • شما باید در طول درمان به صورت مکرر به نوزاد خود شیر بدهید به همین دلیل نوزاد خود را هر چند ساعت یکبار از دستگاه خارج کنید و شیر بدهید و دوباره درون دستگاه قرار دهید. اگر مادر در طول دمان از شیر دادن به نوزاد خود خودداری کند نوزاد دچار کم آبی خواهد شد و این مسئله نیز می‌تواند.
behsaz

behsaz

آنچه در این مقاله میخوانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *