علائم رفلاکس نوزاد

آنچه در این مقاله میخوانیم

علائم رفلاکس در شیرخواران و نوزادان

علائم رفلاکس نوزاد معمولاً در ماه‌های اولیه خود را نشان می‌دهد؛ این مسئله ممکن است ناشی از عدم کاملی اسفنکتر انتهایی مری در نوزادان باشد که با گذر زمان بهبود می‌یابد. در بعضی موارد، رفلاکس ممکن است علائم جدی به همراه داشته باشد که نیاز به درمان دارد، اما در اغلب موارد نیازی به درمان خاصی ندارد.

نوزادان ممکن است بعد از شیرخوردن کمی شیر را بالا بیاورند؛ این وضعیت به عنوان رفلاکس طبیعی تلقی می‌شود. در موارد دیگر این علائم موجب اختلالات جدی می‌شود که به عنوان رفلاکس پنهان شناخته می‌شود و نیاز به مشاوره پزشکی دارد. در ادامه همراه ما باشید تا درباره علائم و درمان رفلاکس نوزاد صحبت کنیم.

رفلاکس چیست؟

رفلاکس به معنی برگشت محتویات معده به مری است که در نوزادان ماهیچه بین مری و معده هنوز به طور کامل رشد نکرده است بنابراین محتویات معده به راحتی به سمت عقب برمیگردد.

علت رفلاکس نوزاد اسفنکتر می باشد

انواع رفلاکس نوزاد

رفلاکس در نوزادان به دو نوع رفلاکس آشکار و پنهان تقسیم می‌شود.

 علائم رفلاکس آشکار

 علائم رفلاکس آشکار

  • استفراغ بعد از خوردن شیر
  • سکسه های طولانی
  • بیقراری در نوزاد حین شیر خوردن یا بلافاصله بعد از آن
  • بی قراری
  • تاخیر در اروغ زدن یا آروغ به همراه گریه و درد
  • گرسنگی مداوم
  • مکیدن انگشتان دست
  • ناله کردن در خواب
  • پریدن از خواب با جیغ
  • زیاد تکان خوردن و تحرک داشتن نوزاد که بعضی والدین به اشتباه برچسب بیش فعالی روی آن میزنند‌
  • به شدت بغلی هستند و در جای خود آرام نمیگیرند

همچنین ناگفته نماند این علائم‌ با بیقراری های مربوط به کولیک فرق دارد و کولیک معمولا با دادن داروهای کولیک، ماساژ، تغییر خواباندن نوزاد و گرم کردن بهبود می یابد.

در کولیک نوزاد سر و صورتش سرخ میشود و پاهایش را به سمت شکم میکشد و خودش را جمع میکند اما در رفلاکس کودک معمولا حالت کمانی به خود میگیرد و تمایل به خم کردن سر به سمت عقب بالا دادن شکم و قفسه سینه دارد.

فاکتورهای مهمی که باعث بدتر شدن رفلاکس آشکار می‌شود:

  1. خواباندن نوزاد به پشت برای مدت طولانی و مکرر
  2.  مصرف مایعات زیاد

علائم رفلاکس پنهان

گریه و بی قراری از علائم رفلاکس پنهان است

کودک که به رفلاکس پنهان مبتلاست معمولا خوب وزن نمیگیرد و از یک سنی به بعد متوقف می‌ماند. مهمترین مشخصه رفلاکس پنهان این است که کودک استفراغ نمیکند؛ محتویات معده برمیگردد و مری نوزاد را اذیت میکند و باعث بدخوابی یا بیخوابی نوزاد می‌شود. مزه مزه کردن دهان در هنگام خواب و بیدار شدن نوزاد به دفعات زیاد از علائم اصلی این نوع رفلاکس است.

 تشخیص رفلاکس پنهان با یک سونو دقیق قابل شناسایی هست و اگر به موقع شناسایی نشود ممکن است باعث زخم مری شود.

تشخیص رفلاکس نوزاد

برای تشخیص و درمان رفلاکس نوزاد، پزشک ممکن است از روش‌ها و آزمون‌های مختلفی استفاده کند. علائم مانند تعداد دفعات استفراغ نوزاد، حجم استفراغ، ناراحتی، گریه‌های زیاد، سکسکه، تلاش نوزاد برای تنفس، تغییر رنگ صورت حین غذاخوردن، ناراحتی بدون دلیل و ناتوانی در غذاخوردن به پزشک اطلاع داده شود.

پزشک نیز به وزن‌گیری نوزاد توجه کرده و در صورت لزوم از روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی معده، مری و یا رادیوگرافی استفاده می‌کند. از پی‌اچ سنج مری نیز ممکن است جهت اندازه‌گیری شدت اسیدیته مواد غذایی در مری نوزاد استفاده شود. این تکنولوژی‌ها و آزمایش‌ها می‌توانند به پزشکان در تشخیص دقیق‌تر و ارائه درمان مناسب برای رفلاکس نوزاد کمک کنند.

shadi

shadi

آنچه در این مقاله میخوانیم

7 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر نوزاد۳ماه وده روزه ای دارم که مدام ازخواب میپره روی پا یاتوبغل خوابش میبره تامیزاری زمین گریه میکنه اکثر شبا به شدت شیون میکنه وجیغ میزنه وحتی اگه گریه هم نکنه تاساعت۳و۴صبح بیداره شبا ازسینه شیرنمیخوره بخوای ازسینه بهش شیربدی بدنشوسفت میکنه وجیغ میکشه یاکمی میگره اما بی قراره پاهاشوبه شدت تکون میده وگریه میکنه نمیدونم چشه سرشوهم این طرف واون طرف تکون میده به سروصورتش چنگ میندازه به گوشش دست میزنی جیغ میکشه ودرحالت درازکشیده بدترمیشه ایستاده بغلش کنی کمی آروم میشه لطفا راهنماییم کنین خیلی نگرانم

  2. با سلام
    پسر 4 ماه دارم که مدتی هست که بد میخوابه، هم شب و هم روز . خیلی زود از خواب بیدار میشه، زیاد میترسته، مخصوصا شبا گردنش رو همش میچرخونه، سرش رو تکون میده و به طور کل ناآروم میخوابه، تا 3 ماهگیش خیلی رعایت غذایی میکردم که باعث نفخ و سردی بچه نشه، اما الان کمی کم کردم، گوجه میخورم، بادمجون، تا حدی ادویه، کمی ماست، نصف برگ کاهو، آب لیمو صنعتی
    نمیدونم چیکار کنم؟ آیا بخاطر خوردن ایناست؟ قطع کنم؟ آیا رفلاکسه؟
    ممنون میشم از پاسخگویی شما

    1. سلام خسته نباشید من بچم پنج ماهشه یه چند روزیه خیلی سرشو به اطراف تکون میده شبا توی خواب یهو بیدار میشه گریه میکنم سرفه هم داره معدشم هم کم کار کرده و باد معده هم ندارم سکسه هم چند روزه نمیکنه وقتی گریه میکنه شکمشو که ماساژ میدم آروم تر میشه امروز یه بار مدفوع کرده و شیر کم میخوره

  3. خانم بچه شما گوش درد داره،گوش دردش از نوع عفونی نیست،بلکه به این گوش درد، گوش درد التهابی میگن،که اکثر نوزادان دارن،و معمولا با معاینه تشخیص داده نمی شه،ضمنا جای نگرانی نداره این گوش درد باعث تکامل بجه می شه،حوله گرم کنید روی گوش بذارید،مواظبت کنید حوله داغ نباشه،کمی گرم باشه کافیه،

  4. درود بر شرفتان. اطلاعات بخش ریفلاکس شیرخواران بسیار مفید و کمک کننده بود خدا خیرتون بده

  5. سلام وقت بخیر
    پسر 5 ماهه دارم در طول شبانه روز یک یا دوبار گریه های شدید ناگهانی داره که به مدت یک ساعت طول میکشه و در طول این یک ساعتی که گریه میکنه ن شیر میخوره و نه هرکاری انجام میدیم ساکت نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *